ILA/14: az Airbus-vezér az A380-as fejlesztését ígéri
Az A380-as továbbfejlesztésével akar az Airbus szembenézni a Boeing 777X kihívásával – közölte az európai gyártó vezérigazgatója. A berlini repülőszalonon tartott sajtóértekezletén Fabrice Bregier elismerte, javítani kell a négy hajtóműves, kétszintes óriásgépen ahhoz, hogy versenytársa legyen a legsikeresebb két hajtóműves szélestörzsűnek, a 777-esnek, amelyet új változatában a jövő évtized elején állít forgalomba a Boeing.
Bregier hangsúlyozta, a 777X a nagyobb kapacitásával és megnövelt hatótávolságával komoly kihívója az Airbus zászlóshajójának. Mint ismeretes, az A380-ast a gyártó 2000 óta 324 példányban tudta eddig eladni, és ez csak töredéke a széles törzsű gépek iránti légitársasági igényeknek, míg a 777X tavaly novemberi kibocsátása óta már több mint 300 fix megrendelést könyvelhet el.
Bregier ugyanakkor élesen támadta az amerikai versenytársat, amiért a 777X gyártásának beindításához igénybe vette Washington állam adókedvezményét, ez szerinte meghaladja magának a gépnek a fejlesztési költségeit is. Az Airbus vezetője ugyanakkor nem találta elég erélyesnek az Európai Bizottság fellépését ebben az ügyben.
Némi csalódást okozott, hogy Bregier egyelőre még nem jelentette be az A330neo programját, vagyis a népszerű közepes szélestörzsű új hajtóművel, modernizált technológiával való megjelenését. A légitársaságok már meglehetősen türelmetlenül várják a döntést a takarékosabb üzemű 330-as fejlesztésének beindításáról.
Az Airbus friss közleménye egyébként az ILA említése nélkül, de nyilván a berlini szalon marketingkampányának részeként a német aviatikai piac nagyságát és jelentőségét hangsúlyozza. Kétségtelen, hogy az előrejelzések szerint a németországi flottafejlesztés a világátlagnál lassabb ütemű, csak évi 3,5 százalék, de a következő tíz év alatt a forgalmat kiszolgáló flotta a jelenlegi 1013-ról így is nyolcvan százalékkal, 1821 gépre emelkedik, ebből 1338 egyfolyosós, 386 kétfolyosós és 97 óriásgép lesz.
„A kontinens korlátozott repülőtéri infrastruktúrája miatt nagyobb igényt érzékelünk a nagyobb, csendesebb és hatékonyabban üzemeltethető gépek iránt, amit a VLA-kategória számai igazolnak is, hiszen a mostani 21 helyett 2032-re száz óriásgép repül majd Németországban” – mondja a közleményben John Leahy, az Airbus kereskedelmi vezetője. Az európai gyártó eközben azt hangsúlyozza, hogy Németország hét jelentős légitársaságánál 387 Airbus áll szolgálatban, a rendelési listáján pedig ezektől a cégektől 180 gép szerepel, az európai gyártó a német piacon 65 százalékos részesedéssel vezet.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!