Ilyen egy igazi huszonegyedik századi multimodális csomópont

iho/repülés   ·   2023.07.07. 12:00
lengyel_cpk_repter

Megjelentek a CPK látványtervei: az új, hipermodern lengyel repülőtér és vasútállomás jövőbe mutató tömegközlekedési csomópontként fog szolgálni, várhatóan 2028-tól.

A projektgazda Centralny Port Komunikacyjny (CPK) a hatalmas létesítmény megtervezésével tavaly novemberben bízta meg a brit Foster + Partners és a Buro Happold tervezőstúdiók konzorciumát, mely a napokban állt elő a kész tervekkel. Ezzel a beruházás újabb lépést tett a megvalósulás felé.

A multimodális csomópont központi eleme egy átrium, egyetlen kupola alatt közvetlenül összekapcsolva a reptér terminálját, a vasútállomást és más közlekedési módokat. A repülőtér előtereként funkcionáló átrium összeköttetést teremt a terminál és a pályaudvar között, egy olyan tér, mely a biztonsági ellenőrzés előtt található, így mindenki számára hozzáférhető, ahol minden utas találkozik, függetlenül attól, hogy mely közlekedési módot használja. Itt töltik majd az idejüket a közeli Airport City dolgozói és vendégei is.

A terminál és a környező területek közötti kapcsolat egyedülálló lesz. A terminálépületek általában nehezen megközelíthetők gyalog, a CPK viszont gyalogosbarát megoldásokat teremt majd az Airport City és a reptér különböző létesítményei között.

A multimodális csomópont központi eleme egy átrium, közvetlenül összekapcsolva a reptér terminálját, a vasútállomást és egyéb közlekedési módokat (képek forrása: CPK)

Grant Booker, a Foster + Partners vezetője kiemelte: a tervezés az utasok kiszolgálására összpontosult. A cél egy akadálymentes, nyugodt, könnyen értelmezhető és az utazás élményét fokozó épület létrehozása. A terminálon ritkán kell majd eltérő szintek között közlekedni, a nagyvonalú szerkezeti fesztávolságai a talajszinttől a légtérig tiszta rálátást nyújtanak, így rendkívül egyszerűen el lehet majd jutni egyik pontból a másikba. A boltíves tető fénnyel tölti meg a teret, végigvezetve az utasokat az épületen, úticéljuk felé irányítva őket. A CPK a három közlekedési mód egy helyen való egyesítésével, valamint egy új, az országos nagysebességű vasúthálózat részét alkotó vasútállomás integrálásával teljesen át fogja alakítani az emberek utazási módját Lengyelországban, továbbá erőteljes, új kapuvá válik majd Európa és a világ többi része felé.

A repülőtér körülbelül 400 ezer négyzetméteres utasterminálja két szinten terül majd el, schengeni és Schengenen kívüli érkezési és biztonsági ellenőrzésekkel. A Schengenen kívüli utasok a biztonsági ellenőrzést követően egy alsóbb, saját terminálszintre jutnak le, éttermekkel és üzletekkel. A terminál négy moduláris utashídhoz fog közvetlenül csatlakozni, további bővítési lehetőséggel a piaci igényeknek megfelelően. A terminál összes területén kétirányú mozgójárdák minimalizálják az utasok átszállási időit, növelve a szolgáltatás színvonalát.

A CPK több szinten rendelkezik majd bejáratokkal

A hagyományos check-in pultokon felül önkiszolgáló check-in állomásokkal, saját poggyászfeladóval és biometrikus ellenőrzésre képes kioszkokkal is ellátják a terminált. A biztonsági és a dokumentum-ellenőrzés teljesen automatizáltan, CT-szkennerek és automatizált kapuk segítségével fog történni. A tervező a legkorszerűbb megoldások alkalmazását vállalja a poggyászszállítási és a szkennelési rendszereket érintően, beleértve a poggyásztranszferek gyors kezelését is.

A hat föld alatti peronnal rendelkező, vagyis tizenkét vágányos pályaudvar megfelel majd a CPK működési igényeinek: nemzeti közlekedési csomópontként fog funkcionálni, integrálva a főbb lengyelországi városok vasúti összeköttetéseit, regionális és nagysebességű távolsági vonatokat kiszolgálva.

A vasúti pályaudvar tizenkét vágánnyal fog rendelkezni

A peronokat úgy fedik le, hogy a terminál északi oldalán lévő átriumban található és ahhoz kapcsolódó állomást kényelmesen, megázás nélkül el lehessen érni. A vasútállomásról a buszállomást és az Airport City-t is közvetlenül és kényelmesen meg lehet majd közelíteni. A csomópontban buszöblök, jegypénztárakkal felszerelt várótermek, valamint üzletek is megtalálhatóak lesznek. A buszpályaudvar közelébe szállodák építését tervezik, melyek az Airport City kezdeti fejlesztései lesznek.

A repülőtér első fázisa, vagyis két párhuzamos futópálya és a hozzájuk kapcsolódó, évi 40 millió utas kezelésére alkalmas infrastruktúra várhatóan 2028-ban állhat üzembe.

A CPK általános terve szerint a későbbiekben modulárisan bővítik majd a repülőteret. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) előrejelzései szerint 2060-ban már akár 65 millió utas is megfordulhat a csomóponton.

Marcin Horała, lengyel pénzügyi és regionális politikáért felelős miniszter, a CPK kormánymegbízottja elmondta: az ütemtervnek és a korábbi bejelentéseknek megfelelően hajtják végre a CPK megépítésére való felkészülés következő lépéseit. A politikus úgy véli, a világ vezető tervezőivel közösen tervezett megálmodott, modern létesítmény óriási üzleti lehetőségeket fog teremteni, külföldi befektetéseket vonz majd. Továbbá nemcsak Lengyelországot, hanem a teljes közép- és kelet-európai térség gazdaságát élénkíteni fogja.

A CPK vezérigazgatója, Mikołaj Wild arról beszélt: az építészeti látványtervek bemutatásával megmutatják, hogyan lehet garantálni az utasok kényelmét és hogyan lehet összekapcsolni egy helyen a különböző közlekedési módokat. A CPK szívét és a világ felé légiközlekedési kaput jelentő terminál lesz az első élmény, amit a Lengyelországba érkezők tapasztalhatnak. Ráadásul a vasútállomást is szorosan a reptérbe integrálják.

(Nyitóképünkön az új CPK reptér látványterve. Kép forrása: CPK)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek