India csatlakozott az elitklubhoz

iho   ·   2013.08.14. 14:00
india_kk

India vízre bocsájtotta első saját építésű repülőgép-hordozóját. Az INS Vikrant megépítése mintegy ötmilliárd dollárral apasztja az ország büdzséjét – a hajó gépészeti berendezéseinek beépítése, a felépítmény kiépítése, majd a fegyverrendszerek tesztje a következő évek feladata, így a Bátor és Merész  Hindi (vesd össze: Vikrant) 2018-ra lesz teljes harckészültségben bevethető. Ezzel India az ötödik olyan országgá lép elő, amely saját tervezésű és építésű repülőgép-hordozót tart rendszerben – az elitklub eddigi tagjai: Egyesült Államok, Nagy-Britannia, Oroszország és Franciaország. A fegyverkezésre ugyancsak jelentős pénzt költő Kína a közeljövőben csatlakozhat az ötökhöz. Az INS Vikrant éppen az ázsiai térségben egyre jelentősebb kínai katonai, haditengerészeti jelenlétet hivatott ellensúlyozni, miközben a védelmi tárca vezetői is elismerik, Kína nukleáris szakértelme és a hajóépítési potenciálja magasabb fokú Indiáénál.

A hajótest impozáns, de mire elkészül még öt évbe telik. A projekt egyébként három évnyi késést szenved<br>(fotók: deccanchronicle.com)

A világ második legnépesebb országa néhány nappal korábban jelentette be, hogy atomreaktorának beindítását követően első, ugyancsak sajátépítésű atommeghajtású tengeralattjárója is hamarosan rendszerbe áll. Az INS Arihant lesz India második atommeghajtású tengeralattjárója az oroszoktól bérelt INS Chakra (ex-K-152 Nerp) után. Korábban India jellemzően a Szovjetunióból, majd Oroszországtól vásárolt fegyvereket, de a repülőgépektől a hadihajókig ezek az eszközök többnyire költséges kudarcoknak bizonyultak. A sikeres hosszú hatótávolsági rakétakísérletek, a haditengerészet látványos, saját erőforrásokra támaszkodó fejlesztése éppen ezeknek a kudarcoknak az élét tompíthatják.

37 500 tonna vízkiszorítás, 260 méter hossz, hatvan méter szélesség –India második INS Vikrantjának néhány jellemző adata. Az ős INS Vikrant (a korábbi HMS Hercules) az 1971-es indiai-pakisztáni háború repülőgéphordozója is volt, és 1997-ben vonták ki a szolgálatból

Amíg az INS Vikrant nem lesz teljesen ütőképes, két, indiai zászló alatt hajózó repülőgép-hordozó védi majd az ország érdekeit. Az idén hatvan éves, többször is korszerűsített, őfelsége flottájától elszármazott INS Viraat (tehát a falklandi háborúban is részt vett brit ex-HMS Hermes), valamint az orosztól levetett, egykoron Baku néven vízre bocsájtott, majd Gorskov tengernagyra keresztelt, Kijev-osztályú INS Vikramaditya. Utóbbi indiai átépítésének és ütőképessé tételének története (kálváriája) külön história, de az év végén valószínűleg már a flotta éke lesz a hadihajó.

Az Egyesült Államok haditengerészetének F-A-18F Super Hornet és F-A-18E Super Hornet, valamint az indiai haditengerészet Sea Harriers és Jaguar harcigépeiből álló kötelék az INS Viraat felett

Ám sem ő, sem az INS Vikrant nem lesz mentes az India nemzetvédelmi kapcsolatait évtizedekig meghatározó szovjet-orosz vonaltól: mindkét nagyvas fedélzetén Kamov-31-esek és MiG-29-esek jelentik majd a fő csapáserőt. Ami India – amely még egy repülőgép-hordozó, az INS Vishal megépítését tervezi – katona doktrinájának megfelelően nem a támadó hadműveletekben való részvételt, hanem az ország területi és gazdasági szuverenitásának a védelmét jelenti.

Kapcsolódó hírek