Tovább emelnék a Madrid–Barcelona nagysebességű vasútvonal tempóját

iho/vasút   ·   2025.11.22. 09:00
renfe_ave103_spanyol

Tanulmányokkal értékelik ki a háromszázötven kilométer per órás használat megvalósíthatóságát. A fejlesztéssel alig két órára csökkenne a spanyol főváros és a katalóniai székhely közötti menettartam.

A tervekről Óscar Puente közlekedési miniszter számolt be. A javaslatok között szerepel új megállók létesítése mindkét városban, egy elővárosi állomás építése a Madridtól húsz kilométerre délre található Parla városában, valamint a barcelonai repülőtér közelében fekvő El Prat de Llobregat állomás befejezése, ahol még a 2008–2009-es gazdasági válság idején álltak le az építési munkálatok.

A miniszter szavai szerint Spanyolország az eddigi védekezés helyett támadásba lendül annak érdekében, hogy nagysebességű vasúti infrastruktúrája megőrizze világelső státuszát. Elmondta, az utasok száma folyamatosan nő, ezért több kapacitásra van szükség. A Madrid–Barcelona nagysebességű vonal 2008-as átadásakor évente 2,2 millióan választották a járatokat, mára pedig már 15 millióan, akik 85 százaléka a két nagyváros között utazik. És ezek a számok egyre emelkednek. A fejlesztéseknek köszönhetően több járatot indíthatnának, rövidülnének a menetidők, még több utas vehetné igénybe a vonatokat, nagyobb regionális integráció mellett, ami a teljes spanyol vasúthálózatra hatással lenne. Nőne a Madrid és Barcelona közötti, valamint a közbenső járatok száma is, javítva a megbízhatóságot és az üzemelési rugalmasságot.

A 621 kilométer hosszú, kétvágányú, normál nyomtávú vonalat eredetileg 350 kilométer per órás tempóra tervezték, a vonatok azonban legfeljebb háromszázzal hasíthatnak rajta – 2011 és 2016 között 310-zel is mehettek. A fejlesztés során úgynevezett Aerotraviesa keresztaljakat építenének be, amiket úgy terveztek, hogy csökkentsék a vonatok elhaladása során felugró ballaszt kockázatát, amik megrongálhatják a szerelvények alját.

A madridi Chamartín állomást keletről és délről elérő új, javasolt útvonal alternatívát nyújtana a jelenleg használt, normál nyomtávú alagúttal szemben, mely déli irányba vezet az Atocha fejpályaudvarig. Az új pálya lehetővé tenné, hogy a Katalóniába tartó és onnan érkező vonatokat külön kezelhessék a levantei és andalúziai járatoktól.

A Parlába tervezett állomás csomópontként funkcionálna a madridi elővárosi vonatok, valamint a katalóniai és andalúziai nagysebességű járatok között, több mint 1,26 millió helyi lakost kiszolgálva. Ezen felül enyhítené az Atocha és Chamartín pályaudvarok terhelését, továbbá alternatívát kínálna, ha a főbb állomásokat vagy az alagutat valamilyen oknál fogva nem lehetne használni.

Fontolgatják egy új, Barcelonát az attól nem messze nyugatra fekvő Lleida városával közvetlen nagysebességű kapcsolatot teremtő pálya építését is, mely Camp de Tarragona elkerülésével jelentősen lerövidítené a menettartamot. Egy Barcelonán keresztül a jövőbeli La Sagrera csomópontot elérő új pályán is gondolkodnak, ami a föld alatt kerülné el a városközpont zsúfolt vonalait – számol be a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön a spanyol nemzeti vasút Renfe egyik AVE 103-as nagysebességű szerelvénye tempózik a Madrid–Barcelona vonalon, Vinaixa közelében. Kép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek