Indul a BuBi
Szakmai fórumon mutatta be kedden a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a város induló közbringaprogramját. A BuBi (Budapest Bicikli) egy olyan alternatív közösségi közlekedési szolgáltatás lesz, amely Budapest sűrűn lakott, egyéb járművekkel nehezen járható területein lehetővé teszi a közösségi kerékpáros közlekedést.
A rendszer speciális (a lopások elkerülése érdekében más kerékpárokhoz nem használható alkatrészekkel és nyomkövető csippel felszerelt) biciklikből, illetve az ezek elhelyezésére alkalmas gyűjtőállomásokból áll. A gyűjtőállomáson a kerékpárok rögzítésére szolgáló dokkolószerkezet, illetve a kezelő- és információs felületet tartalmazó terminál található. Az új szolgáltatást alkalmi és előre regisztrált bringások egyaránt használhatják majd, az első 30 perc ráadásul ingyenes. Budán 15, Pesten 58, a margitszigetivel együtt összesen 74 gyűjtőállomást fognak kialakítani, amelyekre együttesen több mint ezer kerékpár kerül majd. A leendő gyűjtőállomások kényelmes gyaloglási távolságra, 150-500 méterre lesznek egymástól. A projekt összköltsége 1,1 milliárd forint, amiből 900 millió európai uniós pályázatból fog érkezni.
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója elmondta, hogy ma a nyugat-európai nagyvárosok többségében működik ilyen rendszer, de ezek nagy részben 2005 után létesültek, ezért Budapest nincs lemaradásban. A vezérigazgató a közösségi kerékpáros rendszerben kettős funkciót lát: egyrészt ez egy praktikus megoldás azok számára, akik kerékpároznának, de nincs náluk a bicikli, másrészt a városi kerékpározás legnagyobb marketingeszköze is. Kiemelte, hogy ez egy induló projekt, amiből a tanulságokat le szeretnék vonni, és az egyeztetések után jöhet a második ütem. Hosszú távon egy húszezer kerékpárból álló rendszert lehet elképzelni – tette hozzá.
A projekt ütemezésével kapcsolatban a vezérigazgató elmondta, hogy 2012 márciusáig szeretnék lezárni a közbeszerzési eljárásokat, ezzel az év végéig legyárthatóak lesznek az eszközök. A próbaüzem a következő év elején indulhat, így 2013 márciusra várható az üzembe helyezés.
A szervezet vezetője kiemelte, hogy külföldön majdnem mindenhol pozitív tapasztalatokkal indultak a hasonló rendszerek. Általában 1-2 százalékkal megnövekszik a kerékpározás részaránya, de kimutatható környezeti hatása is van: Montrealban például 6 millió kilogrammal csökkent az üvegházhatású gázok éves kibocsátása 2009 óta. A barcelonai rendszer üzemeltetői pedig arról számoltak be, hogy egy felmérés szerint a kerékpározásra átszokott utazóközönség egészségi állapota jelentősen javulni kezdett a napi testmozgástól.
Somodi László, a BKK stratégiai, fejlesztési és beruházási igazgatója elmondta, hogy a kerékpárok erős, városi, egyedi tervezésű járművek lesznek, könnyen állítható üléssel és kormánnyal. Nagyobb egyirányú forgalmak esetén egyes gyűjtőállomások között szükséges lehet a kerékpárok szállítása. Az e célra beszerezni kívánt járművek elektromos meghajtásúak lesznek, és egy alapvető szerszámkészlettel fognak rendelkezni a kisebb javítások elvégzése érdekében.