Ingyen üzemanyag Budapesten

Kecskés Ágnes   ·   2011.12.20. 14:32
oszlop_1

Az Elmű-ÉMÁSZ csoport tavaly szeptemberben budapesti székháza előtt, a Váci úton állította fel az első nyilvános elektromos töltőállomást. A környezetkímélő autózás népszerűsítése érdekében a cégcsoport kezdeményezte az E-Mobility Network létrehozását. A tagok egyrészt elektromos autót vásárolnak és töltőinfrastruktúrát telepítenek, másrészt anyagilag vagy egyéb módon támogatják a közösség működését – hangzott el a keddi bemutatón. Ilyen támogatással telepítették a hat új töltőoszlopot – a Bajcsy-Zsilinszky út 15. előtt, a Clark Ádám téren, a Fő utca 44-55. előtt, az Oktogonnál, a Margitszigeten, illetve Budán, az Istenhegyi út legelején.

Az elektromos autók egy töltéssel 100-150 kilométer megtételére képesek. Az átlagosan 20 kilowattórányi energia tárolására alkalmas akkumulátorokat 3-4 óra alatt lehet teljesen feltölteni. A fővárosi önkormányzat, illetve a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jóvoltából a kocsik ezalatt ingyenesen állhatnak a közterületi töltőoszlopoknál, ráadásul ingyen is tankolhatnak.

Töltőoszlop Budapesten<br>(fotó: Elmű)

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója elmondta: a főváros támogatja az elektromos autózást a közlekedés okozta szennyezés mérséklése érdekében. Bár jelenleg Budapesten még alig van elektromos autó, szerinte évtizedes távlatban átalakul az autóhasználat. A közlekedési gondok megoldásának egyik eleme lehet az elektromos autózás elterjedése. A BKK ezért a következő években szívesen részt venne egy kísérlet elindításában, amelynek során létrehoznák a közcélú elektromos autók hálózatát, hasonlóan a 2013-ban induló közbiciklirendszerhez.

A jelenleg 25 tagú E-Mobility Network várja azokat a társaságokat, amelyek flottájukat elektromos járművekkel szeretnék bővíteni, vagy töltőberendezést szeretnének létesíteni. A közösség játékot is indított: a hét nyilvános fővárosi töltőállomásnak keresnek kreatív neveket. A nyertesek tesztvezetésen ismerkedhetnek meg az elektromos autózással. A játékról további információk a www.e-mobility-network.hu oldalon találhatók.

Ma Magyarországon körülbelül 15-20 elektromos autónak van közúti rendszáma, ebből 5 az Elmű szolgálatában áll. Az akkumulátorok magas költsége miatt egy-egy ilyen autónak 10 millió forint körül van az ára, így egyelőre nem várható, hogy tömegével lepnék el az utcát az elektromos autók. A közösségi közlekedésben pedig még ennél is többet kell várni az akkus meghajtásra: Vitézy Dávid szerint a buszgyárak hagyományosan az autógyárak mögött haladnak a technikai fejlesztéssel, és rendszerint megvárják, hogy az autógyárak először kikisérletezzék a megfelelő technikákat. (Cikksorozatunk a témában itt olvasható.) A fővárosban a 26-os busz vonalán tesztelték már a cseh SOR elektromos autóbuszát, valamint egy hibrid Volvo is tett egy kitérőt a 8-as busz vonalán.

Kapcsolódó hírek