Vicinálisok a Bánságban: most lesújt Damoklész kardja?
Nagyszentmiklós, román nevén Sânnicolau Mare Temes megyében található, Szegedtől mintegy 50, Temesvártól pedig 64 kilométerre fekszik. A város valaha igen jelentős vasúti csomópont volt, s bár a trianoni határok miatt az egybefüggő hálózatot több helyen megvágták, még ma is fontos szerepet tölt be. Utas ugyanis bőven van, a szolgáltatás színvonala az utóbbi években kissé emelkedett. A CFR már nem szolgáltat a környék vonalain, helyette a 2005-ben alapított RegioTrans magánvasút közlekedteti a járatokat. A brassói székhelyű cég több mint húsz vonalat üzemeltet Románia különböző részein.
A CFR korábban örömmel mondott le mellékvonalairól, a RegioTrans azonban nem egy esetben színvonalemelkedést hozott. A vállalat a komfortosabb, Franciaországból használtan vásárolt motorvonatokat közlekedteti a bánsági pályákon. Előtte a 80 éves Malaxa-kocsik döcögtek arra, a francia Caravelle-motorvonatok „csupán” 50 évesek.
Jelenleg négy irányból futnak be a szerelvények a község állomására. A 717-es jelű Valkány–Nagyszentmiklós–Perjámos–Szentandrás–Temesvár-Józsefváros és a 718-as Nagycsanád–Nagyszentmiklós–Lovrin–Temesvár-Józsefváros vonal fut össze a bánsági településen. Hajdan a vonal Nagycsanádnál nem ért véget, egészen Apátfalváig, valamint Makóig vezetett, mivel eredetileg a Hódmezővásárhely–Makó–Nagyszentmiklós HÉV részét képezte. A vonalat 1903 decemberében adták át a forgalomnak.
Több állomáson eredeti formájában maradtak fenn a HÉV-szabványépületek, Csanád harmadosztályú épülete viszonylag rendezett, ami a lakóknak köszönhető. Nagyszentmiklós felső negyedosztályú épülete részben, Nagyősz szintén harmadosztályú felvételi épülete viszont teljes egészében az enyészeté lett.
Mivel buszközlekedés szinte nincs a térségben, a vonatok még hétvégén is megtelnek. A térség nagyvárosainak megközelíthetősége főként a munkába járás miatt fontos a lakosságnak. A régió központjaiba, így Temesvárra és Aradra rengetegen utaznak. Hétköznap nem elég a szóló motorvonat, ilyenkor megerősített szerelvény közlekedik Nagyszentmiklós és Arad között, amelyet rendszerint Dácsia vontat.
A menetrendváltás közeledtével ismét felröppent a hír, hogy december elejétől néhány szakaszon megszűntetné a személyszállítást a RegioTrans. A tervek szerint nem koptatná tovább vonat a Nagyszentmiklós és Nagycsanád, valamint a Nagyszentmiklós–Valkány közti vonalrész vaspályáját. A vágányok állapota egyébként a csanádi vonalon a legszörnyűbb: a 12 kilométeres szakaszt 36 perc alatt gyűri le a vonat, míg Valkány felé nem ennyire kritikus a helyzet. A 21 kilométert 28 perc alatt teszik meg a szerelvények.
Elképzelhető, hogy a tervezet ismét nem valósul meg, utas ugyanis van, a menetrend sem nevezhető ritkának, s a bezárással fenyegetett vonalszakaszok eddig minden évben kaptak még egy esélyt. Bízzunk benne, hogy ez idén sem lesz másként.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!