Ismét harcban áll a BKV és a szakszervezet
Hatásvizsgálat és párbeszéd előzi meg a bérátalakítást, és csak utána fogalmaz meg véleményt a BKV. A Bolla Tibor vezérigazgató által kiadott közlemény szerint az, hogy erről mi a dolgozók véleménye, nem befolyásolja majd azt, hogy egy esetleges létszámleépítéskor kit fognak elbocsátani.
„Az üzemanyag-megtakarítás kifizetése területén a BKV maximálisan a törvény adta lehetőségek szerint kíván eljárni, és nyilvánvalóan a szabályozás keretein belül keresi a Társaság és a munkavállalók számára legoptimálisabb megoldást. Az ezzel összefüggésben várható esetleges változtatások – mint a cikk is írja – a bértárgyalások témája is, és szó sincs arról, hogy a munkaszerződés módosításának – a dolgozó részéről történő - elutasítása negatívan befolyásolná egy esetleges létszám leépítésben a munkatársak megítélését. Annál is inkább, mert munkaszerződés módosításokról még nem beszélhetünk, hiszen a BKV vezetése most tekinti át az üzemanyag-megtakarítás komplex kérdését, részleteiben elemezve a lehetséges hatásokat, és csak az eredmény ismeretében kíván bármilyen konkrét lépést megfogalmazni. Addig is hangsúlyozzuk: a Társaság vezetése - amint korábban is, a jelen helyzetben is - azt tartja a legfontosabbnak, hogy a konkrét döntést megelőzze a hatásvizsgálat és a párbeszéd, mert minden érintett fél számára méltányos megoldást szeretnénk elérni. A méltányos eljárás megvalósításához pedig tolerancia, a körülmények megismerése és együttműködés szükséges. A BKV egyébként jelenleg is fizet üzemanyag-megtakarítást az arra jogosult dolgozóknak, és természetesen a törvényes keretek között teszi ezt”.
Az új autóbusz-közlekedési modellel kapcsolatban a BKV-nak nincs információja – állítja a közlemény. De hozzáteszi, „nyilvánvaló, hogy adott esetben egy esetleges kisebb teljesítmény megrendelése kevesebb humán erőforrást igényel. Ez a „képlet” igaz lehet a járművezetői állományra, nem áll egyenes arányban azonban a kiszolgáló, karbantartó személyzet létszámával”.
Korábban írtuk:
A keddi Népszabadság szerint üzemanyag-megtakarítást akar a BKV beépíteni a buszsofőrök fizetésébe, és ezzel akar a tömegközlekedés finanszírozásán spórolni. Na meg azzal is, hogy mintegy 500-600 járművezetőt bocsátanak el a buszvonalak kiszervezésére hivatkozva. Igaz, a Volán ezeknek a kirúgott sofőröknek több mint felét átvenné. Hogy miről szól valójában ez a legújabb terv, arról Nemes Gábort, az Egységes Közlekedési Szakszervezet vezetőjét kérdeztük.
– Egyrészt elutasítjuk ennek a rendszernek a bevezetését. Itt arról van szó, ahogy más vállalkozásoknál is, a járművezetők minimálbéren vagy ahhoz közeli összegre vannak bejelentve, és azon túlmenően egy ilyen üzemanyag kifizetést alkalmaznak a munkavállalóknál, ami nálunk azért költségmegtakarítás, mert nem kell semmilyen járulékot fizetni ez után. És pontosan ez a hátránya a járművezetőknek, hiszen a járulék befizetésének hiánya miatt, akár a nyugdíjba vonulásnál, akár a betegség esetén, jelentős jövedelemcsökkenéssel járhat ez a megoldás.
– Ez azonos lenne majdnem az EKHO-val? Ott nettóban megkapják a dolgozók ugyan az összeget, de ha betegállományba, GYES-re, vagy nyugdíjba mennek, akkor csak a minimálbér után kapják a táppénzt.
– Így van. És főleg akkor, amikor nyugdíjba mennek a kollégák, akkor szintén csak a bejelentett jövedelmek után számolják ki nekik a nyugdíjazás összegét. Azt gondolom, hogy jelentős veszteség, és éppen ezért elfogadhatatlan.
– Létszámleépítést is terveznek. És napvilágot látott, hogy azokat bocsátanák el, akik elutasítják ennek a bérátalakításnak a bevezetését. Ezek az emberek egyébként valószínűleg ugyanazok, akik mindig is tiltakozni szoktak, nem?
– Alapvetően a fenyegetettség jellemző most már a BKV-n belül is. Azt gondolom, hogy ez olyan szintre jutott, ami nap, mint nap egyfajta pressziógyakorlás a kollégákkal szemben. Viszont a bérszerkezet átalakítása olyan lépés, ahonnan nincs hova hátrálniuk a munkavállalóknak. Nekünk, szakszervezetnek meg ki kell állnunk a munkavállalók mellett, hiszen nem ez a megoldása annak, hogy a közösségi közlekedés finanszírozását előteremtsék. Mert valójában itt erről van szó. A BKK erőlteti az új autóbuszmodell bevezetését, viszont pénze nincs rá, mert sokkal többe kerül az, hogy alvállalkozásba adja, vagy kiszervezésekkel próbálja ezt megoldani. A pénzt pedig úgy tűnik, hogy a BKV tönkretételével, a dolgozók jövedelmének további megkurtításával kívánja előteremteni. Ez elfogadhatatlan, és ebbe nem is fogunk belemenni.
– Itt szó van a 300–400 busznak a kiszervezéséről is. Akkor ez hozná magával azt, hogy 500–600 embert bocsátanának el a BKV-tól?
– Igen, ez, illetve az agglomeráció átvétele. Tudjuk, hogy jelenleg a Volán cégcsoport venné át idén az agglomerációt, ez körülbelül önmagában 320 ember, és a további autóbusztenderek kiírása jelezheti ezeket a további létszámvesztéseket. Én azt gondolom, hogy ezt mindenféleképpen szeretnénk megakadályozni, és a múltkori demonstráción is jeleztük, hogy követeltük az új autóbuszmodell felülvizsgálatát. Tehát a BKV-t nem kizárni kell, én azt gondolom, hanem mint egy megfelelő, nagyon jó szakmai háttérrel rendelkező céget kellene használni, és ezen a cégen keresztül kell a közösségi közlekedést lebonyolítani.
– Egyeztetett-e a BKK vagy a BKV ezekről a tervekről a szakszervezettel?
– Még erről a bérátalakításról nem. Viszont szakszervezetünk kollektív munkaügyi vitát kezdeményezett több pontban, és ezek között a pontok között szerepel ez is. A szakszervezetek egyeztetnek, és ha szükséges, közösen fogunk föllépni, és minden eszközt bevetni, hogy megakadályozzuk ennek a folyamatnak a továbbvitelét.
– És mi van, ha gátakba ütköznek, és a BKV, illetve a BKK mégis átalakítja a béreket?
– Még folynak a szakszervezeti egyeztetések, tehát még nem zárok ki semmilyen olyan eszközt, amit szükséges bevetnünk azért, hogy megakadályozzuk ezek végrehajtását.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!