Ismét két pályán Ferihegyen!
Befejeződött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. futópályájának három hónapig tartó rekonstrukciója, így a terveknek megfelelően a repülőtér visszaállt a megszokott, kétpályás üzemelésre. A három kilométer hosszú futópálya 900 méteres szakaszának beton burkolatcseréjére félmilliárd forintot költött el a Budapest Airport, olvasható a reptérkezelő közleményében.
A Lufthansa 1677-es számú müncheni járatának Airbus A320-as típusú gépe volt az első, amely csütörtök délután elsőként szállt fel a felújított pályájáról. Az egypályás üzem a légiforgalmi irányítás számára is többletmunkát jelentett, különösen a csúcsidőszakban a tornyos és az úgynevezett közelkörzeti irányítók terhelése nőtt meg, de a HungaroControl szakemberei magas szakmai színvonalon és biztonságosan oldották meg a feladatot.
A rekonstrukcióra elsősorban a repülésbiztonság fenntartása miatt volt szükség, hangsúlyozza a közlemény: a több mint 30 évvel ezelőtt épített futópálya beton táblái, illetve az alapozás mostanáig bírták a fel- és leszálló gépek jelentette terhelést. A felújítás a futópálya Vecsés felőli végének 900 méteres szakaszát érintette, a 45 méter széles betonsáv középső elemeit kellett az alapozástól újraépíteni a fénytechnikával együtt. A beruházás 1,65 millió euróba, vagyis valamivel több, mint 500 millió forintba került a Budapest Airportnak.
A futópálya felújítását úgy időzítette a Budapest Airport, hogy a nyári csúcsforgalom, ezen belül is a budapesti vizes vébé előtt elkészüljön minden munka. Huszka Péter forgalmi igazgató szerint a repülőtér komoly fennakadás nélkül üzemelt a használatban megmaradt kettes futópályával, bár széliránytól függően az érkező vagy az induló repülőgépeknek hosszabb gurulási idővel kellett számolni. „A repülőtér környezetében így egyes helyeken szokatlan volt a megnövekedett légi forgalom, különösen a repülőtér közelében, ahol normál esetben a repülések csak elenyésző része zajlik. Köszönjük a lakosok türelmét, hogy az elmúlt három hónapban megvalósíthattuk a repülőtér biztonságos üzemelését hosszú ideig garantáló futópálya rekonstrukciót” – mondta Huszka Péter.
„Minden tőlünk telhetőt megtettünk azért, hogy a futópályát a lehető legrövidebb idő alatt a lehető legjobb minőségben újítsuk fel” – hangsúlyozta a futópálya rekonstrukciót irányító Kovács Sándor, a Budapest Airport Műszaki Központjának csoportvezetője. Hozzátette: „A felújítás legfontosabb szempontja a repülésbiztonság garantálása volt. Ezzel együtt, a mérnökeink, a projekt menedzserek és az alvállalkozók is sokszor éjszaka és a hétvégeken is dolgoztak, hogy a nyári utazási csúcsidőszakra ismét átadhassuk a futópályát a forgalomnak. A betonozás mellett a pálya teljes hosszában polimer alapúra cseréltük a betonlapok közötti bitumenes fugákat.”
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!