Ismét legnagyobb konténerhajó Hamburgban

iho/hajózás   ·   2018.03.16. 16:15
hamburg_kikot_kontenerhajo_kislid

Hamburgban újabb rekord dől meg: csütörtökön hajnalban a Burchardkai kikötőfalához rögzítették a 400 méter hosszú, 59 méter széles konténerszállítót, a CMA CGM Antoine de Saint Exupéry-t. A kikötő adatai szerint a hajó befogadóképessége kevéssel túlszárnyalja a múlt év augusztusi hamburgi látogatásával csúcstartó járművet, a dán Munich Maersket. Annak 20 568 konténer volt a befogadóképessége, az új óriásnak kereken 20 600. A hajó szinte titokban, tíz órával a meghirdetett időpont előtt érkezett be a kikötőbe.

A hajóról Hamburgban hétezer konténert raknak ki, döntő részükben textil- és elektronikai áru van, ezek helyére 4500 konténert rakodnak be, melyek vegyipari termékeket és gépalkatrészeket tartalmaznak.

A legnagyobb konténerhajók rangsorában gyakori a változás: alig kerül egy hajó a csúcsra, rövidesen bekövetkezik a trónfosztása: a hajógyárak egymást licitálják túl a hajók szállítási kapacitásában. Hamburg számára pedig mindig különleges esemény, ha egy ilyen soha nem látott méretű hajó a város kikötőjét célozza meg. A húszezres feletti kapacitás első képviselőjének látogatása sem volt olyan régen, a MOL Triumph 2017 májusában futott be a Hanza-város kikötőjébe, 20 170 TEU-s kapacitással.

Az Antoine de Saint Exupéry a hamburgi Burchardkai mellett (forrás: dpa)

A legnagyobb befogadóképességgel bíró konténerhajók, az OOCL Hong Kong, vagy az OOCL Germany valamivel nagyobbak a jelenlegi vendégnél: mindkettő 21 400 TEU-s kapacitású, köztük és a Saint Exupéry között még négy hajó van a rangsorban, jóllehet, a Saint Exupéry a lista hetedik helyén tíz centiméterrel hosszabb náluk.

Az érkezés időpontja viszont történelmi jelentőségű. Majdnem ötven év telt el azóta, hogy 1968 május 31-én az első konténerhajó megérkezett Hamburgba, a mai szemmel nevetségesnek ható 1200 TEU-s kapacitással. Ezzel kezdődött a konténerforradalom, mely a város működését és kikötőjének arculatát teljesen átalakította. Annakidején egy tizennyolc fős rakodóbrigád egy nyolcórás műszak alatt nyolcvan tonnányi darabárut tudott megmozgatni, szemben egy kilencfős konténerrakodó csapat kétezer tonnájával.

Az első konténerhajó érkezése óta a konténerkikötő forgalma folyamatosan nőtt, most mindenesetre némi megbicsaklás érzékelhető a folyamatban, a forgalom még nem érte el a válság előtti szintet. 2007-ben és 2008-ban szűk 10 millió TEU-s volt a konténerkikötő forgalma, kereken egymillióval több, mint 2017-ben.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek