ITA: születőfélben az új olasz nemzeti légitársaság
Korábban kiszivárgott terv: kilencven gépes hálózati cég, főleg hosszútávra, összhangban a vasúttársasággal. A szakszervezet máris figyelmeztet.
A római kormány rendeletét nem is egy, hanem négy tárcavezető, a közlekedési, a pénzügyi, a gazdaságfejlesztési és a munkaügyi miniszter jegyezte, ami magában is jelzi, eléggé összetett folyamat lesz az Alitalia romjain 2021 elején beindítani az Italia Transporto Aereo nevű új állami társaságot, és kijelölte az új igazgatótanácsot.
Mint többször beszámoltunk róla, az egyébként visszafogottan, de most is üzemelő Alitalia 2017 óta áll csődeljárás alatt, és azóta sokféle terv született, sokféleképp próbálták talpra állítani a légitársaságot. Egy-egy időszakban szóba került, hogy például a Delta, a Lufthansa vagy az Easyjet, a római repteret üzemeltető vállalat vagy az olasz vasúttársaság lenne a vevő. A külföldi résztulajdonlást a nemzeti érdekeket hangsúlyozó közvélemény, illetve az ezt közvetítő sajtó nyomására a politikai pártok többsége is elvetette, és nem egyszer került sor az alkalmazottak tiltakozására is.
Néhány hónapja vált világossá, hogy a helyzetet csak maga az állam lesz képes rendezni, amihez a kormány hárommilliárd eurót biztosított.
A mostani bejelentés ugyanakkor az új cég új nevén kívül még mindig nagyon kevés konkrétumot tartalmaz, például azt sem tudni pontosan, mert a rendelet nem tartalmazza, hol lesz a központja az új légitársaságnak: pedig ez talán már elárulhatott valamit arról, hogy például mennyire tervezik összezsugorítani az adminisztrációt.
A kormány részéről olyan nyilatkozatok hangzottak el, amelyek szerint az új cég semmiképp nem az eredeti Alitalia folytatása, hanem egy egészen más társaság, amely „vezető szerepet kell, hogy játsszon” Európában és a nemzetközi légiközlekedésben. A szakítást a mostani céggel természetesen azért fontos deklarálni, mert
az Unió az állami tőkeinjekciót akkor hagyja jóvá, ha az nem egy meglévő társaság tovább élésének eszköze a működés finanszírozásával, hanem a teljes szerkezeti átalakítást szolgálja.
Amit lehet tudni: megtartják azt a korábbi koncepciót, miszerint összehangolják az elsősorban hosszútávval operáló légitársaság és az olaszországi gyorsvasút-hálózat működését.
Az is ismertté vált, hogy az olaszok remélik, a Boeingtól olcsón szerezhetnek be 787-eseket a flotta frissítésére. Az is biztos, szintén a már korábban kiszivárgott üzleti tervben volt olvasható, hogy továbbra is hagyományos, hálózati légitársaság lesz az új cég, kilencven gépes flottával és 6500 fős alkalmazotti állománnyal. Az most vált biztossá, hogy a társaság igazgatója az a Fabio Maria Lazzerini lesz, aki jelenleg is az Alitalia egyik főnöke, korábban az Emirates vezetésében is dolgozott.
A tervet, illetve a járvány idejére szóló elképzeléseket a parlamentnek is el kell fogadnia, és mint jeleztük, szükséges az Európai Bizottság zöld jelzése is. Nos, nem véletlen, hogy miután a szerkezetátalakítás nyilván az állomány csökkentésével kell, hogy járjon, a kormánydöntés egyik aláírója épp a munkaügyi miniszter.
És az sem véletlen, hogy az első reagálások épp az érdekvédelmi alakulatok felől érkeztek.
Tárgyalni kell tehát a szakszervezetekkel. Az egyik arra figyelmeztetett, nehogy az újraindítás „rossz irányt vegyen”, mert annak „komoly következményei lesznek”.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!