Átadták a Palermo–Catania vasútvonal első kétvágányú szakaszát

iho/vasút   ·   2025.11.02. 09:00
palermo_catania_webuild

A Catania Bicocca és Catenanuova közötti, harmincnyolc kilométer hosszú pálya a cataniai Fontanarossa reptér és a kisváros között vezet. A menetrend szerinti forgalom november másodikán indul.

A transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) Skandináviát a Földközi-tengerrel összekötő vasúti folyosójának részét képző vonalszakasznak a napokban történt átadása történelmi mérföldkő Szicília és Dél-Olaszország mobilitása szempontjából, hatalmas előrelépés a gyorsabb, fenntarthatóbb közlekedés felé a szigeten. Az első járat fedélzetén utazott többek között az olasz infrastrukturális miniszter, Matteo Salvini is.

A pályakapacitás-bővítés új korszakot jelent a szicíliai vasúti infrastruktúra számára. Az olasz vasúti infrastruktúra-kezelő Rete Ferroviaria Italiana (RFI) egy, a Webuild által vezetett konzorciumot bízott meg a kivitelezéssel. A projekt során végig kétvágányú pályát hoztak létre, mely két mesterséges alagúton, tizenhét viadukton és nyolc felüljárón vezet át. A vonal mentén található szintbeni átjárókat megszüntették, növelve ezzel a vasúti és a közúti közlekedés biztonságát. A pályasebesség az eddigi nyolcvan–száz kilométer per óráról százhatvanra nőtt. A szakaszon található négy állomást (Catania Bicocca, Motta Santa Anastasia, Sferro, Catenanuova) is felújították.

A teljes, 223 kilométer hosszú, részben új nyomvonalon kiépülő Palermo–Catania–Messina folyosó elkészültével a Szicília régió székhelyének számító Palermo, valamint a sziget keleti partján található kikötőváros, Catania közötti menettartamok egy órával, körülbelül két órára csökkenhetnek, míg a Messina–Catania utazások fél órával kevesebbet, 45 percet vesznek majd igénybe. A fejlesztéssel az áruszállítási kapacitás is nő, még fenntarthatóbb logisztikai hálózatot téve lehetővé a régió számára.

A növelt kapacitású és sebességű Palermo–Catania vasútvonal a TEN-T hálózat egyik stratégiai fontosságú eleme; a közlekedési korridor Helsinki és Valletta között vezet, Olaszország fő közlekedési folyosóit használva. A beruházás a sebesség, a megbízhatóság és az összekapcsolhatóság javítása által hozzájárul az Európai Unió azon céljaihoz, melyek a közútról vasútra történő modális váltást ösztönzik, csökkentve ezzel a károsanyag-kibocsátást és fokozva a határokon átnyúló kereskedelmet.

A Railway Technology arról ír, hogy a fejlesztéshez az Európai Beruházási Bank (EIB) 3,4 milliárd euró (aktuális árfolyam alapján cirka 1300 milliárd forint) támogatást nyújt.

A Bicocca–Catenanuova szakasz építése során akár négyszáz munkást is foglalkoztattak egyszerre a helyszínen, akiket ötszáznál is több partnervállalat támogatott, jelentős lendületet adva a helyi gazdaságnak. A földmunkák részeként huszonöt kilométernyi földalatti vízvezetéket is kicseréltek a Piana di Catania síkságon. A Webuild, az RFI és a Consorzio di Bonifica által elvégzett beavatkozás során az elavult öntözőrendszereket új, korrózió- és ütésálló csövekre cserélték, ez segít a vízveszteség csökkentésében és javítja a helyi infrastruktúra ellenállóképességét.

A Webuild egyre nagyobb mértékben van jelen Szicíliában: jelenleg hét nagy infrastrukturális projektben vesz részt, ezek közül hat a Palermo–Catania–Messina folyosón zajlik, egy pedig a Ragusana autópályán. Ezek a beruházások együttesen várhatóan körülbelül hétezer munkahelyet teremtenek, a közvetlen és a közvetett foglalkoztatást is beleértve. Idén szeptemberben körülbelül 4450 ember dolgozott a Webuild szicíliai helyszínein, a vállalat az elindulása óta 2700 beszállítóval működött együtt. 2025 első kilenc hónapjában 770 új alkalmazottat vettek fel a regionális építkezésekre, kihangsúlyozva a csoport elkötelezettségét a foglalkoztatás és a helyi fejlesztés előmozdítása iránt – jelenti a Railway Pro.

(Nyitóképünkön a pályaszakasz egyik hídja, még építés közben. Kép forrása: Webuild)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek