Itt a Hercules-utód? Embraer-Boeing KC-390

iho/repülés   ·   2012.06.27. 19:00
cim

A Boeing lesz az Embraer partnere az új, közepes katonai szállítógép, a KC-390 fejlesztésében és marketingjében. Az erről szóló szándéknyilatkozatot a felek kedden írták alá, de a részletekről egyelőre szűkszavúan nyilatkoznak: az biztos, hogy a brazil fél számára az amerikai óriásvállalat részvétele a technológiai munkában komoly előnyt jelent, hiszen a Boeing hatalmas tapasztalatokkal rendelkezik ennek a kategóriának a gyártásában, az amerikaiak készítik ugyanis az egyik legsikeresebb, ma is gyártásban lévő katonai nehéz szállítógépet, a C-17-est.

(fotók: Embraer)

Az együttműködés hasonló lehet, mint a konkurens Lockheed és az Alenia összjátéka, amelynek révén a C-130-as Hercules technológiáját és hajtóműveit nagy sikerrel alkalmazták a G-222-ből fejlesztett C-27 Spartan könnyű szállítógép kialakításában és ugyancsak jól sikerült a közös piaci fellépés.

A 390-es egyébként épp az 1954-ben először repült, azóta persze sokszorosan modernizált Herculesnek lesz a közvetlen versenytársa a közepes szállítógép-fronton. Az Embraer gépe – szemben a Herky négy légcsavaros gázturbinájával – két nagy kétáramúságú hajtóművel repül majd, tehertere 18,5 méter hosszú lesz. Természetesen vállszárnyas szerkezettel, T-vezérsíkkal és nyitható hátsó rámpával tervezik, teherbírása feladattól és a tüzelőanyag mennyiségétől függően 16-23 tonna, hatótávolsága 19 tonna szállításakor 2000 mérföld, vagyis 3700 kilométer lehet.

Olcsón üzemeltethető többfeladatú gépnek szánják, modern avionikával, fly-by-wire vezérléssel, a pilóták munkáját HUD-kijelzők segítik, alkalmas lesz tanker-szerepre, de a gép maga is tankolható lesz a levegőben.

A Boeing képviselője ugyan nem erősítette meg az összefüggést, de a szándéknyilatkozatról szóló híradások arra is emlékeztetnek, hogy a megállapodás a Boeing számára is fontos fejlemény, ugyanis a cég továbbra is kemény versenyben áll a még mindig húzódó brazil harcigéptenderen. Az amerikai F-18-as legfőbb konkurenciája a pályázaton a francia Rafale. Párizs elsősorban komoly diplomáciai erőfeszítésekkel szeretné bebiztosítani a Dassault gépének győzelmét, míg a Boeing részvétele a 390-es programjában szilárd technológiai kapcsolatokat jelentene az amerikai és a dinamikusan fejlődő brazil repülőgépipar között, aminek ugyancsak meglennének a maga előnyei.

A 390-es fejlesztésében egyébként részt vesz egy 2010-ben kötött megállapodás alapján a chilei Enaer is, ami egyben a másik délamerikai ország vételi szándékát is valószínűsíti.  A brazil légierő természetesen erősen számít az új típusra. A kontinensen túl egyelőre Portugália és a Cseh Köztársaság érdeklődik a közepes szállítógép iránt, amely a tervek szerint 2014-ben repül először, és 2016-ban állhat szolgálatba.

Kapcsolódó hírek