Jegesedés-veszély: az elveszett tolóerő kockázata

iho   ·   2013.11.28. 17:30
GEnx-1B_on_Air_India_B787_cim

A már korábban is jelzett incidensek kapcsán az amerikai szövetségi légügyi hivatal légialkalmassági előírást (Airworthiness Directive, AD) adott ki a General Electric GEnx hajtóműveire, amelyek a Boeing új 8-as változatú 747-esein és a 787-eseken dolgoznak. Az előírás szerint ezekkel a gépekkel mostantól kerülni kell a közepes vagy intenzív jegesedési viszonyokat.

Az AD azonnal hatályba lépett és arra figyelmeztet, hogy a jegesedés visszafordíthatatlan tolóerő-eséséhez vezethet egyszerre több hajtóművön is, ami azt jelenti, hogy a gép kényszerleszállást kell, hogy végrehajtson. Az intézkedés ugyanakkor nem vonatkozik a 787-eseken működő másik hajtóműre, a Rolls-Royce típusára.

Egy GEnx hajtómű az Air India egyik 787-esén

A dokumentum arra figyelmeztet, hogy a magas légkörben zajló kristályosodást az alacsony visszaverődés miatt nem jelzi a gépek radarja, és nincs vizuális megjelenése sem a jegesedésnek, tehát a repülőszemélyzetek nem tudják előre észlelni a veszélyt. Az incidensek utazómagasságon, 33 ezer lábon vagy afölött következtek be, rendszerint nagy kiterjedésű viharzónák átrepülésekor vagy utána, és komoly károsodást okoztak a hajtóművek elülső kompresszor-fokozataiban, ahol a légkristályok felgyülemlettek.

Az AD kiadása nem lepte meg igazán az üzemeltetőket, mert a Boeing korábban már kibocsátott figyelmeztetést a légitársaságoknak az ügyben, hogy a GEnx-1B hajtóművekkel repülő gépek 60 tengeri mérföldnyire kerüljék el azokat a viharzónákat, ahol a magas légköri jegesedés bekövetkezhet. Az esetek túlnyomó többsége egyébként a négyhajtóműves 747-esekkel történt, de legutóbb bekövetkezett a tolóerő-csökkenés egy 787-esen is.

A hajtómű a 747-8-asok egyikén

A légitársaságok erre a gyártótól származó  figyelmeztetésre típuscserékkel reagáltak egyes útvonalakon, ahol a trópusi övezetek viharzónái nehezen elkerülhetőek. Így például a Japan Airlines Tokió és Újdelhi illetve Tokió és Szingapúr között 787-esek helyett 767-esekkel repül, és várhatóan ugyancsak típuscsere lesz a Tokió–Sydney vonalon.

Az FAA légialkalmassági előírására reagálva a hajtómű gyártója, a General Electric közleményben jelentette be, hogy a hajtóművet vezérlő szoftver módosításával megoldható a probléma, ezeket a változtatásokat a Boeing és a GE jövő év elején fogja légialkalmassági engedélyeztetésre bocsátani, és ugyanekkor lesznek a módosítások elérhetőek a légitársaságok számára is. A GE szerint ugyanakkor olyan jelenségről van szó, amely az eredeti légialkalmassági feltételek között nem szerepelt.

A JAL néhány fontos vonalán egyelőre nem járatja a 787-eseit

Nincs teljes egyetértés a hatóság és a gyártók között az ügyben, hogy vajon valójában hány incidens is történt, ami az AD kiadásához vezetett. A dokumentum összesen kilenc esetet említ, míg a gyártó csak hatról beszél – a különbség abból adódik, hogy az FAA azokat az eseteket is ide sorolta, amikor sikerült a hajtóművek tolóerejét visszanyerni.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek