Jelentős lépés a vákuumvasúti technológiában

iho/vasút   ·   2016.05.13. 18:45
400px_hyperloop

A május tizenkettedikén, egy Las Vegas melletti sivatagos részen elvégzett teszten egy propulziós motorral szerelt jármű két és fél g-s gyorsulással, mindössze egy másodperc alatt gyorsult fel hatvan mérföld (közel száz kilométer) per órás sebességre a rövidke, egy mérföldes nevadai tesztpályán. A teljes vákuumvasúti rendszer szempontjából még gyerekcipőben járó tesztben nem szerepelt a technológia „loop” része, vagyis a vákuum, így az még nem bizonyított, hogy légellenállás nélkül mennyivel lennének képesek száguldani a kocsik. Mindenesetre az eredmények tükrében egy ugyanilyen motorral hajtott prototípus a számítások szerint elméletileg akár a hihetetlennek tűnő hétszáz mérföldes, vagyis ezeregyszáz kilométer per óra feletti sebességet is elérhet, mely magasabb még a polgári repülésben jelenleg használt tempónál is – jelenti a Science Alert.

A Las Vegas melletti sivatagban végrehajtott teszt sikere azt mutatja, lehet jövője a vákuumvasúti technológiának (forrás: Youtube)

Mióta a villanyautókat gyártó Tesla Motorst egyik alapító atyja, a dél-afrikai születésű kanadai-amerikai üzletember Elon Musk 2013 augusztusában bemutatta sci-fibe illő elképzelését a vákuumvasútról (hyperloop), az embereket teljesen felvillanyozza a gondolat, és nem véletlenül: a vasúti és minden valószínűséggel a légi közlekedés alternatívájaként is felhasználható, elektromágneses vákuumvasúti rendszernél a járművek egy alacsony nyomású csőben elméletileg óránként akár ezerkétszáz kilométert is megtehetnek! Ez azt jelenti, hogy például Los Angelesből San Franciscóba fél óra alatt el lehetne jutni, de egy New York–Peking út sem venne igénybe két óránál többet.

A Hyperloop One startup-cég demonstrációs modelljén ránézésre semmi meghökkentő nincs: mindössze egy cső nélküli pálya, valamint egy hullámvasútszerű kocsi, ami még fél percig sem megy. A rendszeren jelenleg még fék sincs, a járművet a pálya végén homok lassítja le és állítja meg. A teszt célja közel sem a nagy sebesség elérése volt, sokkal inkább az, hogy a pályába épített elektromágneses propulziós technológia tudja-e mozgatni a kocsit: a Hyperloop One pedig sikerrel vette az első akadályt.

A nyilvános tesztről készített videó:

De hogyan is működik az elektromágneses propulziós rendszer? A korábban Hyperloop Technologies néven ismert Hyperloop One szinte titokban hozta létre saját rendszerét, mivel úgy vélték, versenyképes lehet az első vákuumvasúti rendszer létrehozása szempontjából. A cég műszaki elnökhelyettese, Josh Giegel elmondta, az általános motorokkal összehasonlítva a hyperloopnak nincs mozgó alkatrésze. A körülbelül hatvan centiméter magas és tizenöt centiméter széles, pengeszerű motorok mágneses betápláláskor elektromágneses energiát termelnek, majd reakcióba lépnek a csővel, amitől előre haladnak. Vagyis a rendszer lényegében mágneses meghajtású. Ez így magában még nem új keletű, azonban az alacsony nyomású, légellenállás nélküli csőbe helyezve forradalmian új technológiát hoz létre, amivel akár 1126 kilométer per órás sebességgel is lehet száguldani. Továbbá mivel a csőben nincs súrlódás sem, a motorokat a pályának mindössze öt-tíz százalékán kell telepíteni.

A rendszer működési elvét a következő rövid videó foglalja össze:

A következő lépés egy életnagyságú prototípus megépítése, melyet a Hyperloop One még az éven el is akar érni. Rob Lloyd vezérigazgató elmondta, a rendszer minden összetevőjét letesztelték már: kipróbálták a mágneses lebegtetést, az aerodinamikát az alacsony nyomású környezetben, és a csövet is. Az igazi eredményt azonban csak az életnagyságú modellel végzett teszt hozhatja meg.

A vákuumvasút felhasználásának ötlete ráadásul már Magyarországon is felütötte a fejét: a HVG a Forbes-re hivatkozva nemrégiben azt írta, hogy a megépítési tervekben Magyarország is helyet kaphat, ugyanis a közeljövőben Pozsony, Bécs és Budapest között is valóra váltanák a – valljuk be – jelenleg erősen fikcióba illő közlekedési módot. A Forbes szerint a szlovák kormánnyal már alá is írták a szándéknyilatkozatot a megépítéshez, a Hyperloop Transportation Technologies pedig hamarosan megkezdi a tárgyalásokat Ausztriával és Magyarországgal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.