Jöttek, láttak, visszamennének…
A cseh Regiojet magán-vasúttársaság, amely Szlovákiában több vasútvonalon is közlekedteti járatait, kivonul a Pozsony és Kassa közötti vonalról. Szlovákia két legnagyobb városa között a sárga szerelvények 2014 decembere óta közlekednek, a vasúttársaság saját üzleti kockázatára, azaz bármiféle állami támogatás nélkül.
Amikor elindultak a Regiojet járatai, igazi vérpezsdítés volt ez a szlovák vasúton, hiszen az addig monopóliummal rendelkező állami ZSSK olyan szolgáltatásokat nyújtott, amilyent akart – vagyis inkább, amilyet tudott, s főleg annyiért, amennyiért akarta. Annyi biztos, hogy Szlovákiában Pozsony és Kassa között nőtt a vonaton való utazás színvonala, s a vonatjegyek árai is csökkentek. A ZSSK is egyszer csak kedvezményes jegyeket is tudott adni azoknak, akik korán megváltották jegyeiket. Csakhogy a Regiojet rossz időben tette meg a szlovák piacra lépését, hiszen csak néhány hónappal előtte hozta meg még az előző, egypárti Fico-kormány azon döntését, hogy az államilag finanszírozott és közszolgálatban közlekedő személy és gyorsvonatokon a diákok és nyugdíjasok (ami egy elég nagyszámú utascsoport) ingyen utazhatnak a ZSSK vonatain. Hiába volt tehát a komfort, a gyorsaság és az ingyen kávé, meg persze a mosolygós tinilányok, akiket „stewardoknak” neveznek immár, jelentős bevételtől, utasszámtól esett el így a cseh magánvasút. Még akkor is, ha gyorsabbak voltak, mint a ZSSK gyorsvonatai.
Aztán jött tavaly a ZSSK InterCity járatainak a beszüntetése, mert ott aztán már tényleg senki nem utazott, kivéve a fényképes vasutas igazolvánnyal rendelkezőket, meg néhány ZSSK-hű utast. Ezeken a járatokon ugyanis nem volt érvényes az ingyen utazásra jogosító igazolvány, ugyanúgy saját üzleti kockázatra közlekedtek, mint a Regiojet járatai. Tavaly januárban meg is szűntek ezek az IC-k. Majdnem egy év után azonban történt valami: Fico koalíciós kormányának politikai döntése alapján a decemberi menetrendváltástól visszaállították a ZSSK IC járatait, még akkor is, ha azok húsz éves fennállásuk alatt egyszer sem voltak nyereségesek.
Radim Jančura, a Regiojet vezére a sajtónak küldött nyilatkozatában kijelentette: a ZSSK InterCity járatainak politikai döntés értelmében történő visszaállítása miatt, és főként a gyorsvonatokon lehetséges ingyen utazás miatt nincs elég fizető utas a piacon, ami elegendő lenne ahhoz, hogy két saját üzleti kockázatra szolgáltató vasúti cég is megférjen a Pozsony és Kassa közti vonalon. Szerinte az állami beavatkozások miatt egészségtelen a piaci környezet.
Egyelőre tehát úgy néz ki, hogy a Regiojet kivonul a jövedelmező, 445 kilométer hosszú vasútról. Mindemellett egyéb piaci tevékenységét viszont bővíteni szeretné Szlovákiában, így a Pozsony és Komárom közti vasútvonal kiszolgálását, a buszjáratokat és a Kassa és Prága közötti vasúti közlekedést is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!