Katasztrófa Laoszban: szélnyírásra gyanakodnak

iho   ·   2013.10.22. 11:00
cim2

Mindeddig nem sikerült felszínre hozni a múlt héten a Mekongba zuhant repülőgép adat- és hangrögzítőjét, annak ellenére, hogy a mentőalakulatok fogták az adatrögzítőről az automatikusan generált rádiójeleket.

Mint erről akkor beszámoltunk, Laosz délnyugati részén, Pakse város repülőterének megközelítése közben, a pályától hat kilométerre északnyugatra a Mekong folyóba zuhant a Lao Airlines RDPL-34233 lajstromjelű ATR 72-es légcsavaros gázturbinás utasszállítója. Az adatbázisok szerint idén eddig ez volt a legnagyobb emberáldozattal járó légikatasztrófa: a személyzet öt tagjával együtt összesen negyvenkilenc ember vesztette életét a baleset következtében, köztük számos külföldi állampolgár.

A gép roncsainak és a rögzítőknek a kiemelését ugyanaz nehezíti, mint az áldozatok holttestének megtalálását: a zavarosan hömpölygő folyó. Friss jelentések szerint nyolc utas még mindig hiányzik, volt olyasvalaki, akinek a testére a becsapódástól huszonöt kilométerre bukkantak rá. A beköszöntő esős évszak miatti állandó záporok, a hatalmas és gyorsan áramló, iszapos víz teszi rendkívüli nehézzé a helyszíni munkát, amit azért is kell különösen óvatosan végezni az ott lévő szakértők szerint, hogy kiemeléskor ne sérüljön a hangrögzítő és az adatrögzítő, ezáltal legyen esély a katasztrófa okainak kiderítésére.

A baleset körülményeiről igen kevés részletet hoztak eddig nyilvánosságra. A gép az ATR-sorozat legújabb kiadása, egy A72-600-as volt, amely a katasztrófáig mindössze 758 órát repült, utoljára szeptemberben esett át kötelező időszakos átvizsgáláson, A-checken. A járat kapitánya egy 57 éves pilóta volt, aki a típuson 3200 órát gyűjtött, korábban katonai pilótaként, illetve a védelmi tárca VIP-repülésekkel foglalkozó részlegénél repült. Az első tiszt 22 éves volt és csak 110 órája volt ATR-en.

Annyit tudni még a gyártó cég helyszínen lévő munkatársaitól, hogy Pakse repülőtér irányítása a repülési irány megváltoztatására utasította a személyzetet közvetlenül a katasztrófa előtt, de hogy ez miért történt, és összefüggésben volt-e a környéken uralkodó rendkívül rossz időjárással, azt egyelőre nem tudni. Azt a mondatot lehet újra és újra hallani a laoszi hatóságok részéről, hogy a repülőgép különlegesen rossz időjárási helyzetbe futott bele a megközelítés folyamán.

Az AvHerald repülésbiztonsági portál egy szemtanú beszámolóját idézi, aki szerint a gép erős légörvénybe került, először megemelte az orrát, azután zuhant le. A járatot egyébként épp a környéken dühöngő trópusi vihar miatt később indították. A portál hozzászólóinak egyike úgy fogalmazta meg a katasztrófával kapcsolatos egyik legfőbb kérdést, hogy miközben a Mekong vidékén évtizedek óta az egyik legszörnyűbb trópusi vihar tombolt, miért kellett egyáltalán megkísérelni a repülést.

Egy másik repbiztonsági portál, a JACDEC közvetlen okként azt állítja, hogy a gép szélnyírásba került a lezuhanásakor. Az összeállítás szerint Laosz történetében 1954-ben történt hasonlóan súlyos légi baleset egy menekülteket szállító Bristol 170-essel, amely negyvenhét emberrel a fedélzetén ugyancsak Pakse közelében, ugyancsak egy trópusi vihar közepette, ugyancsak belezuhant a Mekongba.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.