Katonai szállítógépek: nagy feladatok, mégis csökkenő piac

iho   ·   2018.06.14. 11:15
cim2

Miközben napok óta zajlik a magyar légtérben a katonai szállítórepülők gyakorlata, ez is ad némi aktualitást annak az érdekes összegzésnek, amit az Aviation Week közölt az egyik legtekintélyesebb szakértő, a Teal csoport alelnöke, Richard Aboulafia tollából ennek az izgalmas szektornak a helyzetéről. A furcsa alaphelyzet: miközben a glóbuszon bőven vannak konfliktuszónák, amelyek feltételezik a katonai erők odaszállítását és ellátásuk biztosítását, a jelek szerint nincs nagy éhség e gépkategória iránt.

C-17: népszerű, de már nem gyártják

A legnagyobb flottával működő amerikai légierő számára 2040-ig és még tovább biztosított a stratégiai szállító géppark,, a C-17-esekből 220, az újrahajtóművezett C-5M-esekből 52 dolgozik, az előbbiből ugyancsak 52-t sikerült külföldre is eladni, ami ebben a géposztályban nagy eredmény. A hasonló kapacitású, de továbbra is technikai-fejlesztési gondokkal és költségtúllépéssel küszködő A400-as program keretében eddig 52 példányt sikerült a megrendelőknek átadni, ezek túlnyomórészt a program résztvevői, csak Malajzia vett „igazi” exportpéldányokat, miközben a program főszereplői, Németország és Franciaország, láthatóan inkább lát megoldást a kisebb de egyrészt megbízhatóan működő és hozzáférhető típusokban, jelesül a z amerikai C-130-esekben, az A400-as teljes rendelésállománya 174 lenne, de több visszamondás valószínű. Mindeközben a Herculesek gyártósora zavartalanul dolgozik, a külföldi megrendelések mellett várható, hogy a tengerészgyalogság is lecseréli régi sorozatú C-130-eseit újakra.

Az ős-Herky 1954-ben repült először, ma változatlanul a legnépszerűbb

Ebben a közepes kategóriában még a japánok jelentkeztek új gyártmánnyal, de a Kawasaki C-2 a hazai véderők negyven gépes igényén túl nem valószínű, hogy vásárlóra talál más piacokon. Az Embraer KC-390-esének fejlesztésének üteme az egyik prototípus túlfutásos balesete miatt kérdéses, a brazil légierő huszonnyolcat vár, külföldi partnerektől eddig szándéknyilatkozatok léteznek.

Érdekes kérdés számunkra is az európai verseny a legkisebb kategóriában, az Airbus Military C-235-295-öse illetve a Leonardo C-27-ese közül az egyik lehet a magyar légierő következő szállítótípusa is, az előzőből eddig több mint 200 példányt vásároltak, az utóbbiból csak körülbelül a felét, a gyártási ütem mindkettőnél alacsony.

CN-295: az egyik lehetséges váltótípus a magyar légierőnél

A kínaiak a saját igényeik szerint gyártják az Y-20-asukat, már tíz példány repül belőle, az oroszok márciusban állították szolgálatba az első modernizált Il-76-ost az MD-90A sorozatból., a gyártást évi 21-re tervezik. Egy érdekes friss hír: idén átadják az orosz légierőnek az első modernizált An-124-est, sőt, a napokban közölték az egyesített repülőgépgyártó konszernnél, hogy felújítják a hatalmas teherszállító gyártását is, annak ellenére, hogy Ukrajna, ahol az Antonov-iroda és a gyár eredetileg működik, vitatja az oroszok jogát erre.

An-124: az oroszok nem kérik az ukránok gyártási engedélyét

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek