Kávézómegálló Freiburgban

Zöldi Péter   ·   2018.03.18. 13:45
freiburg_stadtbahn_megallo_epiteszet_kislid

A tervezett épületkomplexum esti fényben (képek forrása: archdaily.com)

Az am-Ring-projekt részeként új utasforgalmi épülettel gazdagodik a baden-württembergi Freiburg belvárosa. A fontos csomópontban, a Siegesdenkmal (győzelmi emlékmű) mellett épülő földszintes pavilonépület a nyilvánosságnak nyitott funkciókkal egyszerre szolgál majd a közösségi közlekedés megállóépületeként és a belváros egyik frekventált irányból nyíló kapujaként. Az egynek látszó épület valójában kettő: a freiburgi közlekedési társaság (VAG) autóbuszainak és villamosainak megállóját és vágánylefedését a megegyező formai jelek kötik össze a közlekedési funkciótól független kávézóval.

A formaképzés alapelve a nyitottság és a könnyedség voltak. A nyitottságot az összeúszó belső és külső bútorozás, valamint a messze az épületkontúrokon túlnyúló tetőszerkezet biztosítja, amelynek hullámzása méginkább megfoghatatlanná teszi a jelenséget és eldönthetetlenné a kérdést: meddig tart, vagy hol kezdődik az épület. További elbizonytalanítás, hogy a tető formai elemei néhol a földfelszínre kerülnek és ülőbútorokként szolgálják a villamosra (pardon, Stadtbahnra) váró közönséget.

A formaadás önkényessége az épületkomplexum technológiai meghatározottságát emeli ki, egyértelművé teszi, hogy egy közlekedést szolgáló építményről van szó, amely semmiképpen sem olvadhat bele a kissé visszafogott városi háttérbe. Természetesen gondoltak a fenntarthatóságra is, a zöldtetővel fedett, egy pinceszintet is tartalmazó épület csökkentett energiaigényű lesz.

A freiburgiak csak egy dolog miatt bosszankodhatnak, a létesítmény árán. 2017 őszén, amikor az épület nyert a meghirdetett építészeti pályázaton, úgy látszott, hogy 1,1 millió euróból megoldható a fejlesztés. Most, hogy a házat már javában alapozzák, kereken egymillió euróval nagyobb összeget emlegetnek, majd' kétszeres a drágulás tehát. Pedig hatszázmillió forintért ugyanez mondjuk Budapesten még olcsó is lenne, elég a Rákos-patak új hídjára gondolnunk, amely komlexitásban a fasorban sincsen ehhez képest.

Mindenesetre a komplexum nem fog egymagában állni, hiszen csak része egy nagyobb fejlesztésnek, a belvárost körülfogó közterületi gyűrű teljes megújításának és egy új Stadtbahn-vonal megépítésének. 2018 pedig végén minden elkészül, villamosostul, pavilonostul.

Az épület tervezője a berlini J.Mayer H. und Partner iroda volt.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

Több mint hatszor elmentek már a Holdra: három éve közlekednek a vasútvillamosok Szeged és Hódmezővásárhely között

MÁV/iho   ·   2024.11.29. 17:00

Születésnapját ünnepli az elmúlt időszak legnépszerűbb kötöttpályás fejlesztése: három évvel ezelőtt, 2021. november 29-én kezdte meg utasforgalmi próbaüzemét a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő vasútvillamos. Az utazásszámok folyamatos emelkedést mutatnak, egy átlagos munkanapon mintegy 4600 utazáshoz választják.