KC-390: látványosan poros felszállások, prémium-ülések a tehertérben

iho/repülés   ·   2021.07.27. 09:00
223316074_3800168556755280_6206749693207909577_n

Jövendő szállítógépünk vizsgázik burkolatlan pályán, a Millenium először repült VIP-szállító szerepkörben.

Két új érdekes és fontos próbának vetették alá a brazil katonai szállítógépet, amit a Magyar Légierőnél és rendszeresítenek majd. Az egyik az ilyen kategóriájú gépek egyik nagyon fontos képessége, amelyeknek olykor a lehető legkeményebb környezetben kell biztonságosan végrehajtaniuk a rájuk bízott feladatokat, magyarán olyan helyekre kell repülniük, ahol a gépeket nem várja kiépített repülőtér, szilárd burkolatú pálya.

A C-390 Millenium is megkezdte a próbákat, méghozzá a külön a számára készült pályán, az Embraer egyik központjában. Az 1800 méteres, letisztított és döngölt földes csíkot a Gavião Peixoto repülőtér „rendes” pályájával párhuzamosan alakították ki, ahol a gép különböző terhelésekkel landol és száll fel: a gyártó a közleményében nem említette, hogy az első próbát üresen hajtotta-e végre a C-390, illetve hogy milyen hosszúságú pályaszakasz kellett a starthoz.

(fotók: Embraer)

A katonai teherszállítók építése alapelveinek egyik legfontosabbika, hogy ilyen körülmények között is megvédjék a gép létfontosságú rendszereit, ez is magyarázza, miért vannak a hajtóművek a lehető legmagasabban elhelyezve, de az is fontos, hogy a futók által felvert sár, piszok ne befolyásolja a létfontosságú paramétereket, például a sebességet és az állasszöget érzékelő berendezéseket.

Az Embraer közleménye szerint a szállítógépnek olyan extrém időjárási viszonyok közepette kell megbízhatóan dolgoznia, mint az Antarktisz, illetve legfőképp Amazónia, ahol bőven akadnak olyan rövid és nem szilárd burkolatú pályák, amelyek szinte az egyetlen lehetőséget jelentik egy település és a külvilág kapcsolatában.

A másik, elsőre meglepő képesség, amit a lehető legmagasabb szintű próbának vetettek alá, a VIP repülés. A KC-390 ugyancsak néhány napja először vitte Brazília köztársasági elnökét a Brazil Légierő egyik már szolgálatba állított gépével a fővárosból, Brazíliavárosból a Mato Grosso do Sul tartományban lévő Ponta Porã városába.

A gépben a tehertér a katonai szállítógépekhez képest eléggé eltérő látványt nyújtott, 2+2 elrendezésben összesen 52 üléssel, olyanokkal, mint amelyeket bizonyos utasszállítók prémium-economy kabinjában használnak, feltehető, hogy az Embraer regionális utasszállítóinak székeit vették át a katonák, de olyan palettákra szerelve, amelyeket egyszerűen lehet mozgatni és rögzíteni a tehertét padlójának sínjeihez.

Egyes megjegyzések szerint az elrendezés ugyan a katonai szállítógépek stílusához képest igen komfortosnak számít, de Bolsonaro elnöknek talán mégsem volt elég kényelmes, és ezért töltötte a repülési idő jelentős részét inkább a pilótafülkében, a másodpilóta ülésében. Igaz, onnan sokkal jobb rálátás nyílt a kísérő F-5-ös vadászgépekre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek