Kéktúra és vasút

Kemsei Zoltán   ·   2016.07.16. 08:45
00kicsi

A mai Országos Kéktúra nyomvonalát eredetileg az 1938-as Szent István-vándorlás létrehozói jelölték ki, és már akkor is szempont volt az egy nap bejárható szakaszok, a bélyegzőhelyek könnyű megközelítése, különösképp, hogy akkoriban még hatnapos munkahét volt – hacsak nem vettek ki szabadságot, heti egy, legfeljebb másfél nap jutott a természetjárásra. A második világháború után vasutas turisták, a Lokomotív TE tagjai indították újra a mozgalmat, természetesen a politikailag akkortájt megfelelő módon, előbb egyesületi szinten, később az államalapító szent király nevét kihagyva, egyszerűen csak országos Kéktúra néven.

Hűvösvölgy, a Gyermekvasút végállomása, ahol a sínpár és a kék jelzés találkozik (a szerző felvételei)

A túra akkor is, és azóta is szorosan kapcsolódik a vasúthoz, vasútállomásokhoz, egy 1965-ben kiadott igazolófüzet szerint a következő állomásokat, megállóhelyeket érintette a gyalogos vándorlás: Sümeg, Keszthely, Tapolca, Badacsonytördemic, Városlőd, Zirc, Csókakő, Szár, Dorog, Piliscsaba, Nagymaros-Visegrád, Nógrád, Becske, Mátraverebély, Sirok, Szarvaskő, Putnok, Bódvaszilas, Boldogkőváralja. Az 1979-ben vetített, emblematikus Másfél millió lépés Magyarországon című sorozatban az érintett állomásokon kívül olyan csemegékkel is találkozhatunk, mint például gőzvontatású szerelvény Vác–Balassagyarmat között, és a működő (a következő évben megszüntetett) Hegyközi Vasút.

Manapság a túraútvonal több változtatáson ment át, egyrészt a Dél-Dunántúli, majd az Alföldi Kék kijelölésével körré duzzadva, másrészt a kétezres években megszüntetett vagy jelentősen ritkított vasúti személyforgalom miatt. Ha ma akarunk „elindulni egy úton” – csak a klasszikus Kéket járva – Sárvár, Sümeg, Keszthely, Tapolca, Badacsonytördemic, Városlőd-Kislőd, Zirc, Csókakő, Szárliget, Dorog, Piliscsaba, Nagymaros-Visegrád, Nógrád, Becske alsó, Mátraverebély, Szarvaskő, Bélapátfalva-Cementgyár, Putnok, Bódvaszilas és Boldogkőváralja kínálja szolgáltatásait. Ebből láthatjuk, hogy – jelen cikkünkben a menetrendre nem térünk ki – Sirok állomása az egyetlen, ahol most már hiába várhatunk vonatra nehéz hátizsákunkat letéve.

A felsorolt állomások, megállóhelyek közül Csókakőt és Becske alsót a 2015. december 13-án életbe lépett menetrendben nyitották meg újra, igaz, a túrákat precízen meg kell tervezni, mert Csókakőnél az 5-ös vonalon napi két, a 98-ason Boldogkőváraljánál napi három vonatpár közlekedik csupán. A felsorolásból kimaradt a Kéktúra egyik budapesti bélyegzőhelye, a hűvösvölgyi Gyermekvasút-állomás, igaz, itt a stemplizésen kívül csak az élmény kedvéért, nem pedig A-ból B-be eljutás miatt vonatoznak a túrázók.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

CRS: mindent, amit más nem

Vörös Attila   ·   2017.03.05. 18:45
Rögös volt a sín a mostanában menesztett CRS vonata alatt, de már beindult a különvonatos biznisz – interjú a cég ügyvezetőjével, Szigeti Andrással.