Kéne még villamos meg busz, de nem úgy...

Garai Szakács László   ·   2014.02.15. 19:40
tatra0

Valentin napján sokadszor maradt abba kurtán-furcsán Szeged város közgyűlése. Mielőtt bárki arra gondolna, a huszonkilenc fős testület mindennél előrébb valónak gondolja a romantikát, szó sincs erről, csupán hozták a formájukat: a testület „speciális összetételének” (lásd keretes írásunkat), valamint sokak „hozzáértésének tenni akarásának, és együttgondolkodásának köszönhetően” nincs egyszerű dolga Botka László MSZP-s polgármesternek.

Ők azok

Szeged közgyűlésébe a 2010-es önkormányzati választásokkal 14 Fidesz–KDNP-s, Botka László polgármesterrel együtt 13 MSZP-Összefogás Szegedért, 1 jobbikos és egy 1 LMP-s önkormányzati képviselő jutott be. Épp ezért a „necces” ügyekben, amikor szemben állnak a politikai oldalak, és egyik sem tudja meggyőzni a másikat a Fidesz–KDNP a Jobbik képviselőjével összefogva rendre 15–14-re leszavazza a polgármestert és frakcióját, amellyel az LMP-s képviselő többnyire együtt szavaz.

Gyimesi László és Kalmár Ferenc fideszes önkormányzati képviselők (utóbbi egyébként parlamenti honatya is) két, a város tömegközlekedésével kapcsolatos előterjesztést is készítettek. Az egyik értelmében újabb hét használt Tatra villamost vásárolnának Potsdamból.

Nagy Sándor, az Együtt Szeged frakciójának képviselője ezzel kapcsolatban már csütörtökön sajtótájékoztatót tartott. Ott elmondta, a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) korábban is vásárolt használt villamosokat. – Amikor a többnyire 1985-ben gyártott csuklós Tatra villamosokat megvette az SZKT, akkor közvetlenül vásárolta járműveket. Azaz felvették a kapcsolatot azoknak a városoknak a közlekedési cégeivel, ahonnan vásárolták a villamosokat, megállapodtak velük, majd elhozták azokat. Az előterjesztés szerint most egy közvetítő cégen keresztül akar hét szerelvényt vásárolni az SZKT – mondta a politikus.

Az állítólagos közvetítő céget egyébként nem lehet megtalálni a neten. Az állítólagos cég a postdami Tatrákat villamosonként körülbelül 32 ezer euróért hozná Csongrád megye székhelyére. A tíz évvel ezelőtti nagy csuklós Tatra-vásárláskor a KT4-D-k darabja 20–25 ezer euró volt. Az Együtt Szegedért képviselője egyébként azért is fogadja kétkedve a beszerzés szükségességét, mert járatszámcsökkentéseket hajtott végre az SZKT: a járatsűrűség a négy évvel ezelőtti szinten van.

Szintén „furcsa” a busztender is: a műszaki paraméterek – mondjuk így – nagyon leszűkítené a lehetséges pályázók körét. – A nyertesnek 8–10 milliárd forintot kellene beruháznia, a mostani üzemeltetési költségek pedig egymilliárd forinttal nőnek, ez utóbbit szinte biztosan az utazóközönségnek kellene megfizetnie, ami egyet jelent a jegy- és bérletárak emelésével. Nem is akármennyivel: típustól függetlenül kétezer forinttal drágulnának a bérletek.

Hasonló csuklós Tatrák érkeznének Szegedre Potsdamból. Most egy ismeretlen, „nevenincs” közvetítő cégen keresztül (A szerző felvétele)

Ilyen előzmények után kezdődött el a pénteki közgyűlés. Pontosabban a Nagy Sándor-féle sajtótájékoztató és a péntek reggel kilenc órási kezdés között egy, a későbbiek szempontjából nagyon fontos esemény történt: csütörtökön, február 13-án 21:38-kor Gyimesi László e-mail címéről levelet kaptak a szegedi közgyűlés tagjai „Új képviselői kezdeményezés” tárggyal. Az e-mail szerint a kezdeményezés tárgya módosító indítvány, így szól:

„Tisztelt Közgyűlés!

A Közgyűlés 14.2 számú napirendjéhez a csatolt mellékletet nyújtjuk be, mint előterjesztői módosítást és a korábban benyújtott mellékletet visszavonjuk.

Tisztelettel:

Gyimesi László és Kalmár Ferenc”

A levélhez egy Szeged busztender melléklet2.pdf fájlt csatoltak, amely 149 oldalon keresztül taglalja a módosított busztendert. Amit állítólag Bohács Zsolt, a Fidesz–KDNP frakcióvezetője elolvasott, de senki más nem (merte bevallani, hogy igen).

Azért vannak jó hírek is

Kettővel több Ikarus-Škoda trolibusza lehet Szegednek. A tizenhárom megrendelt jármű helyett tizenöt Piroskája lehet Csongrád megye székhelyének, ha sikerül módosítani a tömegközlekedési nagyprojekt uniós támogatási szerződését. A támogatás ugyanis euróban érkezik, a forint pedig annyival romlott, hogy két újabb jármű belefér az eredeti árba. A módosítást a pályázatokat koordináló cégnél kérvényezni kell. Ezt is tárgyalnia kellett volna a szegedi közgyűlésnek, végül ez is a február 21-i ülésre maradt.

És akkor most már tényleg elérkeztünk a pénteki szegedi közgyűléshez.

A delmagyar.hu honlapon percről percre közvetített ülésen a szintén szokásos napirend előtti felszólalások után Mózes Ervin címzetes főjegyző törvényességi észrevételt fűzött a fent említett villamosvásárláshoz. Mózes egyebek mellett azt észrevételezte, hogy nem tudni, miért ennyi az ár és, hogy miért pont ezeket a villamosokat választanák. Ugyanakkor azt is megjegyezte, az SZKT-nak nem is áll a fizetendő összeg a rendelkezésére.

Majd Botka László polgármester közli, a busztenderről sem tárgyal a közgyűlés, mert „visszavonták az előterjesztést.” Ezt aláhúzza a jegyző is, az előterjesztő Gyimesi László túl későn adta be az új pályázatot. Ezután szót kapott Gyimesi is. A politikai megjegyzések idézésétől eltekintenénk, az viszont fontos, a fideszes önkormányzati képviselői szerint az új előterjesztésben csak helyesírási, ragozási hibákat javított. Mózes Ervin ekkor felállt és felolvasta, amit korábban mi is leírtunk: „A korábban benyújtott mellékletet visszavonjuk.”

Ezután újra a politikai pocskondiázásé lett a terep, majd a jegyző elmagyarázta újra a helyzetet a „gyengébbek kedvéért”. Egyúttal reagált a busztender előterjesztőjének korábbi „hazugság” bekiabálására: Mózes azt mondta, nem hazudik, mert nem politikus.

A Fidesz képviselőcsoportja eztán frakciószünetet kért, ami után a villamosvásárlás és a busztender szép csendben „elfelejtődött”. Legközelebb február 21-én ülésezik a szegedi közgyűlés, folytatják a Valentin napi ülést. Az eddig ismertté vált napirendi pontok között (még) nincs ott a használtvillamos-vásrlás és busztender.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.