Kerékpárosbarátabb a MÁV-Start az ÖBB-nél és a DB-nél is

iho/vasút   ·   2021.07.23. 15:00
00_mav_kerekpar

A MÁV-Start a negyedik helyezést érte el az Európai Kerékpáros Szövetség 2020-as, egész Európát átfogó vizsgálata során, amely a 2021-es „a Vasút Európai Éve” programhoz kapcsolódóan készült. Ebben az ECF kerékpárosbarát szempontok alapján rangsorolt a kontinensen hatvankilenc vasúttársaságot, azt vizsgálva, az egyes európai társaságoknál mennyire egyszerű a kerékpáros közlekedés vonattal. Ezzel a kimagasló eredménnyel, a MÁV-Start olyan fontos európai szolgáltatókat előzött meg, mint ÖBB és a Deutsche Bahn.

Az európaiak körében egyre népszerűbb a vasúti és a kerékpáros közlekedési mód kombinációja; mindkettő népszerű az ingázók, a szabadidős tevékenységet folytatók vagy turisták, kirándulók körében; a legfenntarthatóbb utazási formának számít. Az ECF tanulmányában a szakemberek arra keresték a választ, hogy mennyire egyszerűen vehetőek igénybe napjainkban Európa-szerte a vasúti és kerékpáros közlekedési módok kombinációi. A kutatás legfőbb tanulsága, hogy a távolsági, nemzetközi járatok kerékpárszállítási gyakorlatában mind az infrastruktúra, mind a szolgáltatás színvonalának tekintetében óriási eltérések mutatkoznak Európa-szerte.

A tanulmány hatvankilenc vállalat gyakorlatát vizsgálta hat szempont szerint, a MÁV-Start ötven pontból harmincnégyet elérve lett a negyedik helyezett. Egyik szolgáltató sem érte el a maximális pontot, ami azt jelenti, hogy sok feladat áll még a társaságok előtt.

A felmérések szerint a magyar lakosság egyharmada kerékpározik, a koronavírus-járvány következtében pedig ez a szám folyamatosan növekszik. A MÁV-Start aktívan bővülő szolgáltatásokkal kíván eleget tenni az egyre növekvő kerékpárszállítási igényeknek. A hosszú távú fejlesztési program célja, hogy minden vonaton biztosított legyen a kényelmes, kiszámítható kerékpárszállítás, hiszen ezt a népszerű szolgáltatást az utóbbi években több mint félmillióan vették igénybe országszerte, a vasúttársaság közel 700 kerékpárszállítási lehetőséggel is rendelkező járművét használva.

Idén eddig már 343 ezren szállítottak kerékpárt vonattal, ami a tavalyi hasonló időszakhoz képest huszonkilenc százalékos növekedést jelent. Az egyik kiemelkedő célpont a Balaton partja, az ide utazó kerékpárosok számára, akik bármely balatoni állomásról indulnak vagy oda érkeznek, új típusú, olcsó, vonathoz kötött, egy útra szóló Balaton kerékpárjegyet vezetett be a MÁV-Start. Ez nagyon népszerű, egy hónap alatt több mint 27 ezer ilyen jegy kelt el. A vasúton már bevált a bicikliszállítás, június 16-ától tesztjelleggel pedig a Volánbusz egyes autóbuszjáratain is magunkkal vihetjük a kétkerekűt. A kerékpáros turisták könnyebb utazása érdekében a Balaton, a Tisza-tó és a Velencei-tó térségében is nagyobb kapacitást és bővebb kínálatot nyújt a MÁV-Start, és stratégiai megállapodást is kötött a Magyar Kerékpárosklubbal, amely által a vasút és kerékpáros közlekedés népszerűsítése a cél.

Ezek voltak az értékelési szempontok

Az egyes vonatokon átlagosan rendelkezésre álló kerékpáros helyek számában az elérhető legtöbb pontot szerzete meg a MÁV-Start, ezzel az elsők között szerepelt az NS-DB (IC Berlin), az SBB (Svájci Vasutak) és a Slovenske železnice (SŽ, Szlovén Vasutak) mellett. Ezek a szolgáltatók átlagosan 10 vagy több kerékpárhelyet biztosítanak a járataikon. A magyar vállalat járatain a kerékpárokat nem szükséges sem összecsukni, sem szétszerelni az éjszakai járatok kivételével. A hazai elővárosi vonalakon 5–12, az InterCity és gyorsvonatokon 8–28 a szezon függvényében, a regionális vonatokon: 2–16, a nemzetközi járatokon pedig 5–16 a szállítható kerékpárok száma. A vizsgált 69 vasúttársaság és szolgáltató 22 százalékának nincs kerékpárszállítási szolgáltatása.

A kerékpárhely-foglalás díja, kerékpárjegy értékelésben a MÁV-Start 5-ös skálán a 4-es, a többség, 64 százalék 3–5 pontos értékelést kapott, de a jegyárakat abszolút mértékben mérték a felmérés során. Kerékpárhelyjegy díja a belföldi járatokra távolság függvényében változik; a nemzetközi díjak ára 5–10 euró.

Szintén 4 pontot ért el a magyar vasúttársaság az értékesítési csatornák száma tekintetében. Legalább öt különböző csatornát a 69 szolgáltató közül csak hét ajánl a kerékpárszállításhoz szükséges jegyvásárlásra. Magyarországon menetjegyet a MÁV mobilalkalmazás segítségével, megújult Elvira felületén, jegykiadó automatából és jegypénztárban is lehet vásárolni.

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

Több mint hatszor elmentek már a Holdra: három éve közlekednek a vasútvillamosok Szeged és Hódmezővásárhely között

MÁV/iho   ·   2024.11.29. 17:00

Születésnapját ünnepli az elmúlt időszak legnépszerűbb kötöttpályás fejlesztése: három évvel ezelőtt, 2021. november 29-én kezdte meg utasforgalmi próbaüzemét a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő vasútvillamos. Az utazásszámok folyamatos emelkedést mutatnak, egy átlagos munkanapon mintegy 4600 utazáshoz választják.