Késett, de nem múlik?

iho/vasút   ·   2019.08.01. 18:00
dunakeszi_jj0

Közös vállalatokat hozott létre a svájci TMH International AG, illetve a befektetéssel és vagyonkezeléssel foglalkozó Magyar Vagon Zrt. a magyar vasútijármű-gyártó ágazatra vonatkozó együttműködési megállapodásuk alapján. A két közös vállalat a TMH Hungary Invest LLC és az orosz–magyar konzorcium Transmashholding Hungary Kft. (röviden: TMH Hungary); ezekben a TMH International és a Magyar Vagon részesedése ötven–ötven százalék.

Az ugyancsak orosz–magyar vegyesvállalat TMH Hungary Invest nem ismeretlen az iho olvasói előtt sem, hiszen ezt a céget jelölte ki egy május 28-án kelt kormányhatározat a Dunakeszi Járműjavító (DJJ) vevőjéül. Az adásvételi megállapodást június utolsó napjáig kellett volna megkötni, ez azonban nem történt meg. A jelek szerint azonban az üzlet nem esett kútba, sőt: információink szerint az orosz (és a magyar társtulajdonos)  fél felgyorsította az adminisztratív lépéseket a DJJ megszerzése érdekében, hogy ott nemzetközi vasúti gördülőállomány-gyártó és karbantartó központot hozzon létre. A cél a hazai és a nemzetközi piac kiszolgálása.

A szerződés létrejöttének időpontja, vagyis az, hogy Dunakeszi mikor kerül az orosz–magyar vegyesvállalat tulajdonába, megítélésünk szerint nagyban függ a már régóta napirenden lévő egyiptomi vasútikocsi-szállítások ütemének alakulásától: az Egyiptomi Nemzeti Vasút (ENR) és a Transmashholding tavaly kötött öt év futamidejű, több mint egymilliárd euró értékű megállapodást 1300 vasúti személykocsi gyártásáról és leszállításáról – az első kontingenst a Transmashholding tveri vagongyárában (Тверской вагоностроительный завод, TVZ) állítják elő. Hétszáz kocsit a tervek szerint Dunakeszin gyártanak le – nem utolsósorban összhangban  azzal, hogy a TMH Hungary Invest a megvásárlás befejezése után a jelenlegi gyártási profilra építve hosszú távú fejlesztési programot kíván megvalósítani a DJJ-ben.

Az Egyiptomnak szánt 1300 vasúti kocsiból ezer harmadosztályú, fele-fele részben kényszerszellőzésű, illetve légkondícinálóval ellátott, a 180 másod- és kilencven elsőosztályú kocsi mindegyike légkondis, továbbá harminc büfékocsi is készül.

Az ügylet szereplőiről: a TMH International ipari befektetőként támogatja a vasútijármű-gyártó ágazat újjáélesztését azokban az országokban, ahol jelen van. Székhelye a svájci Zugban található, mintegy háromszáz főt foglalkoztat, Argentínában, Kubában, Egyiptomban, Kazahsztánban, Dél-Afrikában és Közép-Európában aktív. Tagja a Transmashholding (TMH) csoportnak – utóbbi a legnagyobb vasúti és gördülőállomány-gyártó Oroszországban és a FÁK-ban. A TMH száz százalékban magánvállalat. Alkalmazottainak a száma meghaladja a százezret, 2018-ban 4,5 milliárd eurós forgalmat regisztrált.

A Magyar Vagon Zrt. közép- és kelet-európai projektekre összpontosító hazai és külföldi, pénzügyi, stratégiai magánbefektetőkből áll.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Vasútmodell

Újabb cseh tanker az Igrától: jöjjön a 98-as!

Kovács György   ·   2020.11.29. 12:00

Az októberi Indóház magazin hasábjain már bemutattuk a cseh Igra modellgyár ezévi újdonságainak egyikét, a 88 köbméteres tartálykocsiját. A decemberi magazinunk lapzártája után került a boltokba a nagytestvér, a 98 köbméteres változat modellje.