Készülődés a nagy felvonulásra a Vörös tér felett

iho   ·   2015.05.06. 16:15
cim

A forgószárnyasok élén a világ legnagyobb helikoptere, a Mi-26-os

A Győzelem napi parádé légi része mindig is izgalmas része volt a moszkvai műsornak, különösen mostanság, hiszen a jelenlegi konfliktusos helyzetben az oroszok minden alkalmat igyekeznek felhasználni, figyelmeztetendő a másik oldalt, a Moszkva rendelkezésére álló erő nagyságára. Nos, az idei felhozatal igen gazdag lesz, noha a következő összeállítás ezt képekben nem fedi le teljesen.

Koax-Alligátorok: a Kamov harci helikopterek köteléke

A forgószárnyasok közül a legnagyobb természetesen a Mi-26-os lesz, de a show középpontjában nem annyira a szállító, mint inkább a földi erők tűztámogatására alkalmas harci helikopterek lesznek, ezek közül megjelenik mindkét fontos típus, a klasszikus Mi-24-es illetve a leszármazottai, a Mi-28/35-ös, illetve a különleges Kamov, a koaxiális rotorokkal működő, katapultos Ka-52-es.

A korábbi hidegháború félelmetes és vitatott fegyvere volt a Tu-22M3

A harci gépek kategóriájában a MiG-29-esek mellett a főszerepet a Szuhoj típusai viszik. A közeli támogatásra épített páncélozott, szubszonikus Szu-25-ös mellett a legfontosabbak a Szu-27-esek illetve az ebből fejlesztett különféle harci típusok, multifunkcionális légifölény- illetve csapásmérő változatok, a „kacsaorrú” 34-es, a 30-as és a 35-ös, illetve fellép a radarszint alatti támadások félelmetes, bár nem annyira új eszköze, a variaszárnyú 24-es is.

Il-78-as és Tu-95-ös tankoló pozícióban

Még a MiG-ek között érdemes megemlíteni a 31-est: ez a 25-ösből továbbfejlesztett típus is egyre fontosabb szerepet kap az orosz elképzelésekben, különösen az északi légtér, vagy mondjuk így, a sarkvidéki övezet nagy részére kiterjesztett orosz érdekeltségű hatalmas zóna ellenőrzésében.

A klasszikus Il-76-os mellett szerepel az előzetes listán az Il-78-as tanker változata is, általában a szintén már megszokott pózban, vagyis kieresztett tankolócsővel, mögötte pedig egy az üzemanyagra éhes stratégiai bombázó, a Tu-95-es. A Medve-kötelék természetesen külön is átrepül a Vörös tér felett, elég alacsonyan ahhoz, hogy a nézők élvezhessék azt az utánozhatatlan akusztikus élményt, amit a gázturbinák és a furcsán cserregő hatalmas koax-légcsavarok együttese okoz.

Medve-kötelék: a stratégiai bombázók manapság sokfelé másutt is parádéznak a  világban...

Két másik fontos Tupoljev-típus is „felvonul”, a 22M3 változat, a (régi) hidegháború emblematikus gépe, a Backfire, és a hatalmas varia, a Tu-160-as, amely gyártásának újraindításáról a napokban beszélt az orosz védelmi miniszter.

A szállítógépek közül az An-124 számít az ismertebb típusnak, valójában azonban az An-22-es koax-légcsavaros Anteus az igazi csemege, a valaha a világ legnagyobb gépe címet viselő katonai teherszállítóból már csak néhány példány repül.

Egy magányos óriás: az An-124-est a polgári légiközlekedésben is használják

Végül a kötelékek: a nálunk is bemutatkozott Orosz Lovagok és a Fecskék közös Szu-27-MiG-29-es köteléke mellett a legnagyobb várakozás a Krími Szárnyak nevű új formációt várja: a Jak-130-as, valóban nagyon modern kiképző gépekkel repülő kötelék névadása is megintcsak a mai orosz védelmi, vagy nem is annyira védelmi doktrína szimbóluma lehet. A Vörös tér felett sok műrepülés nem szokott történni, de a szoros alakzatban való áthúzás is sejtet majd valamit az új formáció jellegéből, és arról, hol tartanak a friss kötelék pilótái a felkészülésben.

Szuhojok és MiG-ek komoly mennyiségben és sok variációban húznak majd át a tér fölött

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.