Két reptér Dohában, focivébé-izgalmak a levegőben
A forgalom követi a fociválogatottak szóródását, a vesztes tehát Ázsia. Ingajáratok a környező Öböl-országok közbeiktatásával az egynapos szurkolóknak.
A nagy dátum, november huszadika vészesen közeleg, és a sok zavarral kísért előkészítési folyamat egyik kritikus pontja lesz: hogyan jutnak el a szurkolók tömegei – várakozások szerint több, mint egymillióan – a futball-világbajnokság helyszínére, ha ez a helyszín legelsősorban a levegőben érhető el.
Mint korábban megírtuk, a feladat főképp a Qatart terheli, amely a novemberi–decemberi időszakra sok járata leállításával szabadít fel gépeket, hogy a vb-járatokhoz legyen elég utasszállítója. De kell kapacitás a földön is, ennek érdekében a 2014 óta működő Hamad International mellett Katar megnyitja a régi Doha International repülőteret is (DIA), és eddig nem kevesebb, mint 13 légitársaság jelentkezett be erre a helyszínre, az Ethiopian és a Nepal mellett elsősorban keskenytörzsű gépekkel.
Persze így is kell számítani a zsúfoltságra, 83 check-in pulttal, 22 kapuval, 150 ezer napi érkezővel, a termináljába csak jeggyel rendelkezők léphetnek majd be, de egyébként a vébé ideje alatt maga Katar is kizárólag meccsre szóló jegy birtokában fogad utasokat. A DIA egyébként többnyire olyan ingajáratokat kezel, amelyek egynapos szurkolókat hoznak és visznek, akik a „meccsük” után rögtön indulnak is hazafelé.
A sportesemény fő hordozója, a Qatar Airways viszont marad az új, modern, nagy kapacitású Hamad repülőtéren. Amint jeleztük, a társaság a kritikus időszakra alaposan átrendezi a saját hálózatát, ami egyébként – furcsán hangzik – hét százalékos járatcsökkenéssel jár, hogy a légitársaság a fő szurkolói vonalakat legyen képes kiszolgálni. Az átrendeződés értelemszerűen a világbajnokság mezőnyéhez igazodik, a hatalmas Kelet-Ázsiát például csak Japán és Dél-Korea képviseli a vébén, a többi csapat európai, afrikai és latin-amerikai, Dohától keletre még Iránnal kell számolni, a közel-keleti régióból Szaúd-Arábia válogatottjával és drukkereivel. (Nem hivatalos információk szerint mivel Magyarország sincs jelen a mezőnyben, a kritikus időszakban a Qatar a budapesti járatszámot is csökkenti.)
Ennek megfelelően tehát a novemberi–decemberi időszakban a Qatar elsősorban ázsiai járatainak számát csökkenti 23 százalékkal, ami pedig olyan, egyébként hatalmas forgalmat és bevételeket jelentő vonalakat érint, mint a pakisztáni, nepáli, bangladeshi és főképp indiai. Afrika is esik 19 százalékkal, viszont Dél-Amerika és Doha között 24, a Közel-Keleti irányokban nyolc, Észak-Amerika felé és felől pedig négy százalékkal bővül.
Természetesen sok más külföldi légitársaság is erősít, miközben maga a Qatar a vb-re fókuszálva tulajdonképp kevesebb vonalat repül. A más hordozók között sok van, amely nem egyenesen Katarba, hanem a környező Öböl-országok reptereire hoz utasokat (Omán, Kuvait, Rijád, Dubaj), ahonnan más gépekkel ingáznak át Dohába és a meccs után azonnal vissza, ezzel kímélve a korlátozott katari szállodai kapacitást.
Az utasok szempontjából nézve ezt a különleges kavargást, a saját nemzeti válogatott meccsének örök élménye meglehetősen kemény, oda-vissza átszállásos repüléseket jelent, pihenést az izgalmak után akkor remélhetnek az egynapos szurkolók, ha már hazaértek, de hát ez nyilván rengeteg foci-megszállottnak bőven megéri.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!