Kettétört 757-es: érdekes részletek, hidraulika-probléma, füst a futó felől
Kényszerhelyzet-jelentés, majd várakozás a tengerpart felett. A gép már a pályán jobbra húzott...
Kissé ellentmondásosak a hírek a csütörtöki balesetről, amelynek során a DHL egyik teherszállító Boeing 757-ese Costa Rica Juan Santamaría repülőterén leszállás közben lecsúszott a pályáról és a farokrész előtt kettétört a törzse, a kétfőnyi személyzetnek nem esett baja.
Annyi bizonyos, hogy a Guatemala Citybe induló gép, amelyen veszélyes rakomány is volt, felszállástól a kényszerleszállásig 51 percet töltött a levegőben. A személyzet tíz perccel a felszállás után, 19 ezer láb magasságban szakította meg az emelkedést, kényszerhelyzetet jelentett és engedélyt kért a visszatérésre, hidraulika-probléma miatt.
A 757-es ezután a tengerpart fölött kőrözött, feltehetően azért, hogy az üzemanyag nagy részét elégesse, a pilóták két és fél órára elegendő tüzelőanyag-mennyiséget jelentettek, amikor a kényszerhelyzetet jelezték, de más információk szerint a leszálláshoz így is túlsúlyos volt a gép.
A 757-esnek egyébként nincs olyan berendezése, amelynek segítségével a levegőben tudná leereszteni a kerozint. Van olyan repülésbiztonsági szakportál, amely nem említi az égetést, csak azt, hogy a személyzetnek időbe telt, amíg az ellenőrző listákon dolgozott és megpróbálta felkészíteni a gépet a kényszerleszállásra.
A reptéren a landolás előtt jóelőre készenlétbe helyezték a tűzoltó és mentőalakulatokat, hogy azonnal beavatkozhassanak, amikor a gép földet ér, szerencse, hogy a teherszállító végül is épp a reptéri tűzoltóbázis közvetlen közelében állapodott meg.
A leszállás részleteiről is kevés a pontos adat, a megközelítés kiengedett futókkal történt, de azt nem tudni, hogy reteszelve, biztosítva voltak-e. Valószínű, hogy a pilóták a 07-es pályán földet érve a reptér K-jelű gyorslegurulója felé próbálták irányítani a gépet. Eleinte normál landolásnak tűnt, de a 757-es már a pályán jobbra húzott. és a gép a menetiránnyal szembe perdülve egy mélyedésbe esett a gyorsguruló mellett, két reptéri út szögletében. Szemtanúk szerint a sugárfék nem működött, ami feltehetően összefügg a hidraulika-rendszer meghibásodásával.
Kétféleképp értelmezik a felvételeket azügyben is, mi történt közben a futókkal: az egyik verzió szerint az egyik összeroskadó főfutó miatt csúszott le a pályáról a gép, más híradások úgy fogalmaznak, többek közt az AvHerald repülésbiztonsági oldal, amiből arra lehet következtetni, hogy mindkét futó a lecsúszáskor tört el. A videófelvételek egyikén kivehető, hogy amikor a 757-es a pályán elkezdett jobbra fordulni, az egyik futó felől világos füst látszik, amit van, aki úgy magyaráz, hogy hidraulika-folyadék okozta, mások szerint a fékezés következtében leégett a kerekekről a gumi.
A HP-2010DAE lajstromjelű 757-es 1999-ben tajvani Far Eastern Air Transport gépeként repült, majd az Aerolease közvetítésével került a DHL Aero Expreso állományába, amely a DHL csoport részeként üzemeltet teherszállítókat, eredetileg négy 757-200F, két 737-400F és három 767-300F tartozik a flottájához. A balesetet szenvedett gép az elmúlt időszakban karibi és közép-amerikai reptereken kívül sűrűn megfordult Miamiban is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!