Kettétört a Rena

iho/hajózás   ·   2012.01.08. 14:00
rena400

A viharos időjárás miatt kettétört vasárnap a Rena teherhajó, két darabja húsz-harminc méterre eltávolodott egymástól. Az új-zélandi tengerhajózási hatóságok riasztották a mentőalakulatokat, hogy szivattyúzzák ki a tartályokban maradt üzemanyagot. Egyelőre nem tudni, mennyi olaj szivároghat ki a tengerbe a roncsokból. A hajó fedélzetén még 880 konténer volt, ezek közül mintegy harmincat a tengerbe sodort a vihar, s valószínűleg újabb darabok csúsznak még le a vízbe.

Egy helyi idő szerint január 8-án délben készült fotó a kettétört Renáról, a Bay of Plenty helyhatóságtól<br>(fotó: Bay of Plenty Regional Council)

A libériai zászló alatt közlekedő, 47 ezer tonnás, 236 méter hosszú konténerszállító hajó tavaly október 5-én futott zátonyra az Új-Zéland északi részén található, gazdag élővilágáról híres Plenty-öbölben. A hajóból 360 tonna üzemanyag ömlött ki. Beszennyezte a tengert, a partokat, és több mint kétezer madár pusztulását okozta – írja a nol.hu.

A hajó kapitányát és első tisztjét a hatóságok letartóztatták, őket vízi közlekedés veszélyeztetésével vádolják.

A Rena szerencsétlenségét több hiba is megelőzte: a kínai kikötői hatóságok július 5-én nem engedték kihajózni a konténerszállítót, miután 18 különféle szabálytalanságot fedeztek fel rajta. Ezek közül 12 „indulás előtt javítandó″ volt, hat pedig július 19. előtt. A hajó nem sokkal ezután kifutott a nyílt tengerre, a kapitány pedig rádióüzenetben jelezte a kínai hatóságoknak, hogy a hibákat kijavították.

Július 21-én a nyugat-ausztráliai Freemantle kikötőjében a tengerészeti hatóság lefoglalta a hajót, mert 17 szabálytalanságot fedeztek fel rajta. Másnapra tizenötöt kijavítottak ezek közül a megismételt hatósági vizsgálat szerint. Szeptember 22-én a Port Botany kikötői hatóság megállapította, hogy még egy hibát kijavítottak azóta a 21 éves hajón. A maradék egy kijavítására 3 hónapot kapott a kapitány, a következő vizsgálatra így már csak Szingapúrban került volna sor.

De a hibákat nem törölték az APCIS adatbázisból, ezért szeptember 28-án Bluffban újra megvizsgálták a hajót, mely néhány nappal később kifutott, és végül október 5-én végzetes balesetet szenvedett.

Alább megtekinthetik a helyhatóság légifelvételeit a bajba jutott hajóról, további képeket ide kattintva találnak.

Kapcsolódó hírek

Vasút Zöldút Nagyvasút Környezetvédelem

Eléggé környezetbarát-e a vasút, avagy a közlekedés szén-dioxid-mentessé tétele

iho/vasút   ·   2022.08.05. 15:00

A Midlands Connect szubnacionális közlekedési szervezet vasúti stratégiáért felelős vezetője, Richard Mann elmagyarázza, hogy milyen különböző módokon lehet a vasút szén-dioxid-mentessé tételét megvalósítani Közép-Angliában, és hogy a Midlands hogyan képes megfelelni az ezzel járó kihívásoknak.