Kiállítás az Utasellátásról a VOKE művházban

iho/vasút   ·   2016.02.02. 13:04

Az utasellátás az utazással egy idős múltra tekint vissza. A gőzvontatás forradalmasította a közlekedést, s a biztonság és a gyorsaság mellett az utazás kényelmének biztosítására is alkalmas volt. A vonatok eleinte az állomásokon annyi időt töltöttek, hogy az utasok kényelmesen étkezhettek a pályaudvarokon, vagy a közel eső vendéglőkben. Az utazási sebesség emelkedésével és az állomáson való tartózkodási idő rövidülésével a vonaton kellett megteremteni az alvás, az étkezés és a kényelmes utazás egyéb feltételeit.

Nézze meg, érdemes lesz!

A háló-, majd étkezőkocsik építését először Amerikában kezdték meg, Európába pedig egy belga kereskedő hozta be az 1870-es években, majd létrehozta az első hálókocsis társaságot. 1883-ban megjelentek a hálókocsik, de a konyhák ekkor még külön kocsikon voltak. 1890-től alakították ki az utastérrel egyben a konyhákat.

Hazánkban az Utasellátó Nemzeti Vállalat 1948. november 19-én alakult meg. A rendszerváltás után az állomási vendéglátást Resti Rt. névvel kiszervezték, és az Utasellátóból is részvénytársaság lett. 2003-ban a MÁV visszaintegrálta az Utasellátót, így újra a vasúttársaság része lett. Majd jött 2007 és az étkezőkocsik üzemeltetését kiadták alvállalkozóknak.

A három éves vándorkiállítást először 2014 szeptemberében lehetett látni Miskolcon. Számos kiállítási helyszínen szerepeltek a porcelán étkészletek és a hozzá tartozó tárgyak, a különböző tálkák, teás-, kávés csészék és aljak, fagylaltos tálak, evőeszközök, boros-, üdítős-, sörös- és szódás üvegek és poharak. Ezen kívül ruhák, függönyök, étlapok, asztalok, bárszékek, esti-resti tábla is látható lesz az Elem utcában.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.