Kicsik és szorgosak

iho/vasút   ·   2012.12.08. 07:00
00

Ahogy az általánosan elfogadott elmélet szerint a vasútnak, így a kisdízeleknek is a hatvanas évek környéke volt az utolsó fénykora. A kisdízelek története ennél régebbre nyúlik vissza: a gőzösök kiváltásával a kisebb forgalmú vágányokon már a háború előtt foglalkoztak. Elsődleges feladatuk az állomási, fűtóházi tolatószolgálat, iparvágányok kiszolgálása volt, de nemegyszer mellékvonali személyvonatok élén is láthattuk őket.

Az Indóház Extra legújabb, idei harmadik számából megismerhetjük a korai kísérleteket, a jól bevált, hazai gyártású mozdonyokat és az import iparosokat: ez utóbbiak közül a kéttengelyes NDK-eredetű gép az ország számtalan üzeméből ismert. Külön fejezeteket kaptak a budapesti és környéki (HÉV, metró) kisdízelek, valamint részletesen taglaljuk a dízelmotorok eredetét, létrehozását, fejlesztését is.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Jennifer, Celldömölk mindenese, tíz éve a 10-esen

Harmati Marcell   ·   2025.04.20. 16:00

Napjainkban ismét hallható a klasszik Csörgő hangja a Győr és Celldömölk között húzódó 10-es számú vasútvonalon: a 2149-es járkál arra géphiány miatt. Ám régebben még nem volt a csörgés ekkora szenzáció. Viszont voltak mások, amik igen! Szálljunk fel az „idővonatra”, és utazzunk vissza tíz évet!