Kifehérítés helyett még több számlamentes fuvarozás
Hátrányosan érintené a taxisokat az a törvénymódosítás, amelyet a gazdaság kifehérítésére hivatkozva nyújtott be az Országgyűléshez négy KDNP-s képviselő. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) rendelettervezete pedig fölösleges többletköltséget és adminisztrációs terhet jelentene számukra – összegezték álláspontjukat a Népszavának a taxisok, miután érdekvédelmi szervezeteik ma egyeztetnek a szabályozásról a szaktárca vezetőivel.
A KDNP indítványa szerint a taxis szolgáltatások után 27 százalékos áfát kellene befizetniük a személyfuvarozóknak. A tételes nyilvántartást vezető taxisok az igazoltan vállalkozási célból igénybe vett szolgáltatások áfáját továbbra is teljes mértékben levonhatnák a felszámított adóból. Ám akik úgy döntenek, hogy ezt az adminisztrációt nem veszik a nyakukba, azok az áfának csak a 80 százalékára tarthatnának igényt. Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke érdeklődésünkre jelezte: célszerűnek tartaná, ha az áfakörbe tartozó utas is igényelhetné a számla áfatartalmát, mert így valóban kifehéredne ez a szegmens.
Ha ugyanis az utas nem élhet ezzel a lehetőséggel, akkor nem érdekelt abban, hogy számlát kérjen. Azzal pedig, hogy a taxis választhat az alanyi áfamentesség és a fizetési kötelezettség közül, a szakértő szerint eltérő tarifarendszer alakulna ki, hiszen az áfát fizető taxisok kénytelenek lennének emelni a díjaikat. „Ki az a balga utas, aki a drágább megoldást választaná?” – tette fel a kérdést Metál, hozzátéve: fordítva sülhet el a dolog és még több lenne a mutyi, a számla nélküli fuvarozás. Az elnök azt sem tartja világosnak, hogy a négy képviselő mit ért költség alatt, mert jelenleg a taxisok sem az üzemanyag, sem az új gépkocsi, sem a javítás, az alkatrészek áfáját nem írhatják le. Ez viszont felveti a kettős adóztatás gyanúját.
Horváth György, a Magyar Taxis Szövetség elnöke a Népszavának azt mondta, szerencsésebbnek tartaná, ha a taxis szolgáltatás a tárgyi adómentes körbe kerülne, így elkerülhető lenne a kétszeres áfafizetés. Ő is az üzemanyag és egyéb költségek áfájára hivatkozott, amelyet a taxis nem igényelhet vissza, ahogy a vevő sem írhatja le a taxiszámla áfáját.
A minisztérium rendelettervezete szerint a taxisengedély csak meghatározott földrajzi területre szólna, de ha a vezető a maga területén veszi fel az utast, átviheti másik területre. A taxi jobb első ajtajára, legalább tíz centiméteres karakterekkel fel kell írni a tevékenységi engedély számát, továbbá a területi érvényességet. Metál ezzel összefüggésben jelezte: a megjegyezhetetlen engedélyszám ma is ott van a taxik oldalán, ehelyett elég lenne a rendszám, amely alapján beazonosítható a taxi. A területi engedély bevezetését is értelmetlennek tartja. A tervezet szerint egyébként a jelenlegi engedélyek 2014. március 31-ig maradnak érvényben.
A tervezett szabályozást összességében súlyosan diszkriminatívnak tartja Metál Zoltán, s úgy véli: a készülő rendelet tízezer taxis megélhetését veszélyezteti. Elfogadhatatlan, hogy egy taxisnak hatszoros árat kellene fizetnie a műszaki vizsgáért, illetve ötévente újra számot szükséges adni tudásáról. Egy szűk kör érdekeit szolgálhatja a tervezett vizsgáztatási rendszer, hiszen alig néhány speciális pálya található az országban – hangsúlyozta.