Kigördült az első CSeries, lesz 160 személyes változata is

iho   ·   2013.03.09. 12:00
cim_rollout

Megint megszületett egy típus, Mirabelben kigördült a szerelőcsarnokból a Bombardier új utasszállítójának első példánya. A CSeries első repülését júniusra tervezi a kanadai gyártó.

Az ünnepségen a Bombardier Commercial Aircraft elnöke igen elégedetten nyilatkozott a fejlesztés mostani állásáról, noha a cég egy tavalyi jelentésében még beszállítói problémákról volt szó, és az idei júniusi első repülés is alapos csúszás az eredeti menetrendhez képest. Mike Arcamone mindenesetre elmondta: sikerült időben megszereznie az új gép új hajtóművének a kanadai hatósági engedélyeket, a PurePower Geared Turbofan teljesítményétől és reduktoros ventillátorfokozatától igen sokat várnak a kanadaiak. Innentől kezdve a legfontosabb feladatok: a statikus próbák (egy másik, e célra külön összeszerelt, de nem repülő géppel), a berepülésre készülő  példányok befejezése, és földi tesztelése.

Az ünnepségen bejelentették, hogy a 300-as altípus megnövelt kapacitású változatát is kiajánlják a légitársaságoknak, a 148 személyes variánshoz képest egy csak 60 centiméterrel hosszabb törzsű, de sokkal sűrűbben, 160-ra székezhető gépet is. Ehhez meg kell erősíteni a fedélzeti rendszereket, és egy második vészkijáratpárt kell vágni a törzsön a szárnyak felett, a gép maximális felszállósúlya 2.4 százalékkal 65,3 tonnára nő.

Az első összeszerelt gép az ünnepségen <br>(fotók: Bombardier)

A cég célja továbbra is az, hogy a CSeries gépcsaládot a 100-149 utaszám közötti szegmens legoptimálisabb gépeként vezesse be a piacra, fejtegette Mike Arcamone, a cég elnöke, emlékeztetve a Bombardier fejlesztésének arra az alapgondolatára, hogy a most piacon lévő versenytársak (Boeing 737, A320 és családtagjaik) valójában nagyobb (150 és fölötti) utasszámra készültek és ebben a kategóriában gazdaságosak, míg most egyedül a CSeries az, amely kifejezetten a 100-150-es kategóriára optimalizált. Ehhez képest jelent különleges ajánlatot a 160 főre növelt változat bejelentése. Ezzel a kapacitással a piaci szegmens legalacsonyabb egy üléskilométerre vetített költsége érhető el, állítja a Bombardier kereskedelmi gépeket gyártó szekciójának vezetője.

Az új gép kigördülése alkalmából rendezett ünnepségen ott volt az airBaltic vezérigazgatója, Martin Gauss (egykori Malév-vezérigazgató) is, mivel az ő légitársasága az első, amely ezt a nagyobb kapacitású változatot fogja flottájába illeszteni. Gauss ugyancsak elismerően szólt az új változatról, amely az airBaltic hálózatában is javítja majd a hatékonyságot.

A standard 100-as változat

Mint a gyár közleménye ismét hangsúlyozza, a CSeres 15 százalékos általános üzemeltetési költségcsökkentést és húsz százalékos fogyasztáscsökkenést ígér a légitársaságoknak, ehhez képest jelentene még plusz négy százaléknyi üzemeltetési költségjavulást a 160 személyes változat.

Az, hogy a típus friss tervezés, és nem valamilyen régebbi gép továbbfejlesztése, a versenytársakénál környezetkímélőbb és csendesebb gépet eredményez, kedvező fel- és leszállási paraméterek mellett, vagyis viszonylag rövid pályákon is használható majd teljes terheléssel – olvasható a gyári közleményben. A CSeries hatótávolsága 5463 kilométer lesz, amit úgy érhet el, hogy a hasonló utraskategóriás gépeknél majdnem öt és fél tonnával lesz könnyebb.

A tavalyi évvel bezárólag a típusra összesen 382 foglalás futott be, ezek közül 148 a szerződésben már rögzített fix megrendelés.

A nagyobb 300-ast fejlesztik 160 személyessé

Mint korábban jeleztük, az elemzők nem jósolnak túl nagy piaci sikert a kanadai gyártó gépének, mert a légitársaságok láthatóan inkább fordulnak a már bevált típusok ugyancsak komoly üzemeltetési előnyökkel kecsegtető, újrahajtóművezett, továbbfejlesztett változataihoz. Az A320neo és a 737 MAX már külön-külön bőven átlépte az ezredik megrendelést, mellettük a CSeries nem tud igazi áttörést elérni, mondták az elemzők, és egyelőre a számok őket igazolják. A jelenlegi légitársasági trend a kapacitáscsökkentés, vagyis kevesebb járattal de nagyobb gépekkel, jobb telítettséggel szállítani több utast.

A nagy gyártók ezért is nem építik tovább (a légitársaságok pedig nem rendelik illetve sokszor leselejtezik) a 100-130 személyes változatokat, az A318-ast és a 737-600-ast, illetve ezeket nem viszik tovább az újrahajtóművezett gépcsaládokba. A CSeries 160 személyes válozata tulajdonképp ennek a trendnek az elismeréseként születhetett, de ha e logika jegyében a kanadaiak feljebb mennek az utasszámban, méginkább számolniuk kell a piacon a neo és a MAX konkurenciájával.

A legfrissebb hír: a nagyobb utaslétszám valóban nagyobb vonzerő, a 160 személyes CSeries után érdeklődik a Lufthansa, és még konkrétabban az a Swiss, amely a kisebb 100-as széria 125 személyes, tehát legsűrűbben székezett változatából rendelt korábban, és most a 300-asnak ezt az új szériáját is fontolóra vette.

Kapcsolódó hírek