Kikötőrekonstrukciók Siófokon és Tihanyban

iho   ·   2013.06.30. 11:45
Kikotok-009_x400

A siófoki személyhajó kikötő 150 millió forintos összköltségű rekonstrukciója több ütemben zajlott. Első szakaszát már korábban átadták, ennek keretében 130 méternyi térkövet tettek le, új fém padokat helyeztek el, valamint látványosságként korabeli hajócsavart és horgonyt telepítettek a jegypénztár melletti sétányon. A záró ütemben a 300 méteres keleti mólót is átalakították: harminc centivel megemelték a járószintet, rondellákat és padokat helyeztek el, valamint új műkő burkolatot is kapott a móló. A hullámtörő gerenda szintje is magasabb lett, a megvilágítást pedig korszerű, LED-es, parapetes világítással biztosítják.

A siófoki kikötő felújított sétánya<br >A képre kattintva galéria nyílik<br >(fotó: Antal Norbert)

Az első nagyobb hullámverés tönkretette a frissen lerakott piros-sárga műkő burkolatot: fölszaggatta, alámosta és egymásra dobálta a kockákat a békeangyalszobor tövében – írja a sonline.hu. A lapnak Halmos Gábor, a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) vezérigazgatója elmondta, hogy a tervezésnél, kivitelezésnél elfelejtettek számolni a mólófejet érő hullámveréssel és a jégtorlódással. Súlyos gondok nincsenek, hamarosan időjárásállóbb technológiával javítják majd a sérült részt. Ez azt jelenti, hogy újra lerakják a lapokat, de egymáshoz is ragasztják őket. Ez a térkövezésnél általában nem szükséges, de ilyen, fokozott időjárási követelményeknek kitett helyeken – ahogy a siófoki példából is látható – ajánlatos.

Az I love Balaton oldal azt írja, hogy az EU-támogatás fölvétele miatt mindenképpen betartani kívánt átadási határidő miatt gyorsan kellett befejezni a munkát, így az utolsó munkafázisban a hullámtörő díszburkolatát rögzítés nélkül helyezték el.

Tihanyban is megvolt az ünnepélyes átadás a határidő napján, június 14-én, de bizonyos munkálatok még hátra vannak. Néhol nincs befejezve a díszburkolat, hiányoznak a korlátok. A Bahart az ihó-nak a csúszás indokát firtató kérdésére azt válaszolta, hogy azt vis major helyzet idézte elő, ám a vis maior mibenlétét nem részletezték.

Tihanyban, akárcsak Siófokon, a Közép-dunántúli regionális operatív programban meghirdetett eu-s pályázat segítségével nyílt lehetőség a kikötő megújítására, ami összesen 75 millió forintot emésztett föl. Ebből 30 millió volt a támogatás összege. Ezzel párhuzamosan a fent említett pályázaton Tihany Község Önkormányzata is nyert, így a kikötőhatárig terjedő sétány is megújul. (Ez egyébként a Bahart tulajdona.)

A mólórész felújítása közvetlenül kapcsolódik az önkormányzati fejlesztéshez, magában foglalja a teljes tihanyi személyhajó-kikötő kiépítését. Ugyancsak a projekt részeként újítják föl a móló teljes hosszában végigfutó, LED-es világítást is magában foglaló parapetet is, valamint a jegypénztártól délre esőbeálló épült. Mindezek mellett a szükséges helyeken az akadálymentesítést is elvégzik a szakemberek, új padokat, hulladékgyűjtőket és kerékpártárolót is elhelyeznek a frissen rendezett területen, ahol átalakítják és növelik a zöldfelületeket, honos növényfajokat telepítenek. Érdekesség, hogy a mólófejen kialakítottak egy egyedi tervezésű és gyártású ivókutat, valamint a gyermekek számára egy kormányállást és egyéb játszóelemet is.

A Lelle nevű hajó várakozik Tihany kikötőjében június 24-én a még el nem készült móló mögött<br />(fotó: Tevan Imre)

Kapcsolódó hírek

Hajózás Sporthajózás

Fehérboros kora hajnal a Kékszalagon

MTI/iho   ·   2024.07.20. 12:00

Szombat két óra negyven perc hét másodperckor, több mint negyvenegy és fél órás vitorlázás után a 456. helyen befutott az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj utolsó hajója, a Prosecco. A finiselő vitorlást a célban az abszolút győztes MLS Raiffeisen Fifty-Fifty csapatának tagjai köszöntöttek.