Kilenc új Universal Motor Gerät a MÁV-nál

T. H. F.   ·   2017.09.14. 18:45
00kicsi

A másikat majd akkor húzza maga után, amikor vesz még legalább húsz további Unimogot, továbbá munkába állítja a Plassertől beszerzés alatt álló pályafenntartó és -építő nagygépeit.

De addig is fókuszáljunk a többéves előkészítő tárgyalások hozadékára, a már rendszerbe állítható kilenc Mercedes-Benz Unimog U423-asra. Az univerzális eszközhordozó tehergépjárművek és cserélhető adaptereik – a tervezett műszaki karbantartásokon felül – fontos eszközei lesznek a váratlan események bekövetkezésekor szükséges szakszerű beavatkozásoknak is: a gyors hibaelhárítás jelentősége felbecsülhetetlen. Az Unimogokhoz több cserefelépítmény is kapcsolódik, az adapterek átszerelése rövid időt vesz igénybe. A felépítmények lehetővé teszik többek között a sínek csiszolását, a vágányok melletti zöldterületek karbantartását, a gyomirtást, a felsővezetékek ellenőrzését, javítását, illetve télen a hóakadályok leküzdését. Az újonnan beszerzett eszközök a jelenleg elérhető legmagasabb műszaki színvonalat képviselik, a MÁV kétéltű pályakarbantartó járműveinek köszönhetően várhatóan jelentősen javul a vágányhálózat minősége, a környezet állapota és csökkennek az üzemeltetési költségek. (A járművek üzemanyag felhasználása óránként öt–nyolc liter.)

A kilenc Unimog. Felszereltségük eltérő, például hideg áramszedője hetüknek van. A képre kattintva galéria nyílik (fotó: Pappas Autó)

A beszerzés műszaki összetettsége kétségtelen, neves európai gyártóknak jelentett komoly kihívást az egyedi, kétéltű járművek és a hozzájuk kapcsolódó, többcélú felépítmények gyártása és szállítása. A közúti és vasúti közlekedésre is alkalmas járművek megépítése speciális terület, Európában sem sok gyártó képes az ilyen jellegű járművek kivitelezésére, így különös figyelmet kellett fordítani a résztvevők közti megfelelő műszaki egyeztetésekre.

Szereplők: a vasúti sínvezetés (Zagro Bahn- und Baumaschinen GmbH), a plató és daru felépítmény (Hiab), a rézsűkasza és űrszelvényvágó felépítmény (Mulag Fahrzeugwerk Heinz Wössner GmbH u. Co. KG), a gyomirtó felépítmény (Herbert Dammann GmbH), valamint a hideg áramszedő (Stemmann-Technik GmbH) Németországból érkezett. A szerelőkosaras felépítmény (Versalift) Dániában és az Egyesült Államokban, a síncsiszoló berendezés (Autech AG) Svájcban, a hómaró (Kahlbacher Machinery GmbH) pedig Ausztriában készült. Az alapjárművek Németországban, a Daimler AG. Mercedes-Benz Unimog gyárában készültek. Motorjuk teljesítménye 170 kW (231 lóerő), nyomatéka 900 Nm, hengerűrtartalma 5132 köbcenti, környezetvédelmi besorolása euro6-os, az U423-asok a síneken akár 50 km/órás sebességgel közlekedhetnek.

Demonstráció Ferencvárosban a villanyszínnél: űrszelvény tágítás. Az adapter vágásfelülete a lombkoronán elképesztően egyenletes és kíméletes, szinte wilkinsoni távlatokat nyit – az olvasók közül biztosan sokan borzadtak már el például a 80-as vonal mészárosa, az űrszelvény tisztítás fedőnéven vágótárcsával operáló fehér MTZ botrányos működése láttán. Amit elér, brutálisan lekaszabol. Trancsír, gátlástalan tarolás, törés, zúzás, nyílt növényi sebek, derékba metszett sudár sarjak, működtetőjének/üzemeltetőjének kijár az érzéketlenség és az alkalmatlanság csimborasszója különdíj (fotók: MÁV Zrt.)

A nyílt közbeszerzési eljárást követően az Unikomtech Gép Kft. szállította le a járműveket. A beruházás összértéke 3,2 milliárd forint, amelyet a MÁV saját forrásból finanszírozott. Az összegben benne foglaltatik a kezelők oktatása és képzése is – a masinák kezelési utasítása 328 oldalas... Budapest környékének három (ebből egy a MÁV-HÉV-nek), Miskolc, Debrecen, Szeged, Pécs, és Szombathely pályavasúti igazgatóságnak egy-egy Unimog jut, országosan változó munkahelyekre – a MÁV FKG Kft. kezelésében – pedig további egy Universal Motor Gerät kapott beosztást.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek