Légi Selyemút-központ Budapesten, Cargo City bővítési tervek

iho/repülés   ·   2021.04.28. 09:00
IMG_8323

Most egy új raktárcsarnokot adtak át, a forgalom Csengcsou és Ferihegy között heti 7–9 járatra, az előtér négygépesre bővülhet.

A Budapest Airport, a kínai Henan Airport Group (a Csengcsou Nemzetközi Repülőtér üzemeltetője) és a CECZ / Utlink kínai-magyar üzleti és logisztikai fejlesztő vállalat együttműködési megállapodást írt alá, melynek célja a Magyarország és Kína közötti légi Selyemút létrehozása, illetve a két repülőtéren dedikált logisztikai központok létesítése az áruforgalom kiszolgálására. A projekt új szintre emeli a két ország együttműködését, továbbfejlesztve az import-export kereskedelmet, és lehetővé téve, hogy a két repülőtér a kínai és a teljes kelet-közép-európai térség kiemelkedő légi cargo-kapujává lépjen elő, lehetőségeket kínálva a piaci szereplők, például az Alibaba csoport számára – hangzik a Budapest Airport közleménye.

Portálunk januárban már beszámolt egy Kínában lezajlott ceremóniáról, amely a központ létesítéséről szólt, azután, hogy tavaly ősszel beindult a heti három áruszállító járat Csengcsou és Budapest között, a Hainantól bérelt, eredetileg utasszállító A330-asokkal. Március óta ehhez képest plusz két áruszállító 747-es érkezik a Kína egyik legfontosabb légiközlekedési központjának számító nagyvárosból Budapestre.

Az első tavalyi járat Csengcsou felől (fotó: ITM)

A BUD közleménye szerint a most aláírt együttműködési megállapodás értelmében a partnerek szervezésében létrejön a két ország közötti légi Selyemút. A projekt megvalósításához magyar oldalról fontos támogatást nyújtott a Külgazdasági és Külügyminisztérium, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a Nemzeti Adó-és Vámhivatal központi és Repülőtéri Igazgatósága, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) és a Magyar Posta Zrt. és a Ghibli Kft. is.

Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta:

„Magyarország a kormány tervei szerint Közép-Európa teherszállítási, logisztikai és elosztó központjává válhat. E stratégiai törekvés úgy váltható valóra, ha az Európa és Távol-Kelet között mozgó áruk minél nagyobb hányada hazánkon keresztül éri el úti célját.

A Budapest Airport vezérigazgatója, Chris Dinsdale szerint a BUD Cargo City tökéletes állomása lesz a XXI. századi légi Selyemútnak.

A közlemény szerint a henani repülőtéren idén februárban adták át a Budapest Exkluzív Tengerentúli Terminált, Budapesten pedig a Cargo Cityben most adták át a Zhengzhou Exkluzív Tengertúli Terminál névre keresztelt, dedikált raktárcsarnokot.

A megállapodási ceremónia (fotók: BUD)

A Budapest Airport Cargo-főnöke, Kossuth József portálunknak elmondta, hogy a Cargo City részeként működő új raktárcsarnok csak az első lépés, és már megkezdődött az előkészítése egy több tizezer négyzetméteres új kínai logisztikai központ kialakításának. Ami a cargo-főnök szavai szerint egyáltalán nem csak egy épületet és rakodó kapacitást jelent, hanem például az úgynevezett „digitális folyosót”, amely lehetővé teszi rengeteg kisebb küldemény zökkenőmentes továbbítását és elosztását, az e-kereskedelem növekedésének kiszolgálására.

A tavaly átadott Cargo City – évi akár 180 ezer tonna árukezelő kapacitásával – kiváló infrastrukturális környezetet biztosít a projekt indulásához, olvasható a közleményben. Az iho.hu kérdésére Kossuth József elmondta, a jelenlegi járatszámot Csengcsou és Budapest között heti 7–9-re is emelhetik. Már most vizsgálják a létesítmény bővítését a raktárterületen túl is, a Cargo City előterén jelenleg két gépet tudnak rakodni, kiszolgálni, a cél az apron bővítése négy állóhelyre.

A Cargo Cityt eleve úgy helyezték el, hogy a tervezett harmadik terminál létesítését a fejlesztés nem zavarja, a bővítés ugyanis a jelenlegi logisztikai központtól „kifelé”, délkeleti irányban történne, ahol bőven van hely, ez is egyik előnye a budapesti repülőtérnek, szemben más, európai légikikötőkkel, amelyeknek már nincs szabad területük egy ilyen létesítményre. Viszont a bővülő Cargo City számára még könnyebben építhető ki közúti kapcsolat akár az M0-áshoz, amelyen aztán az áruk tovább indíthatók a régióba, de akár Nyugat-Európa felé is – mondta portálunknak a Budapest Airport Cargo-főnöke.

A cél egy többtízezrer négyzetméteres kínai központ felépítése

A reptérkezelő közleménye szerint a megállapodás másik kiemelkedő fontosságú eredménye, hogy az Alibaba logisztikai vállalata, a Cainiao Kelet-Közép-Európa légiáru elosztóközpontjaként jelölte meg a Budapest Airportot. Áprilisban meg is indultak az első szállítások. A sikeres lebonyolítás eredményeként már indulásként napi több tíz tonnás árumennyiség (több tízezer küldemény) kezelése jelent meg a budapesti repülőtéren, a jövőben pedig ennél is nagyobb volumenek várhatóak, elsősorban a projekt regionális szintű gyűjtő-elosztó szerepének köszönhetően.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.