Kínai taggal bővül a CELIZ konzorcium

iho/vasút   ·   2021.02.09. 19:50
02_zahony_lac_holding

Fontos szereplővel bővült a Záhony és térségének vasúti fejlesztésére tavaly nyáron létrehozott gazdasági társaság. A Záhony Logisztikai és Ipari Övezet (CELIZ) nevű konzorciumnak a Záhony-Port Zrt. mellett immáron tagja a CECZ Közép-Európai Kft. is.

A beruházást Magyarország és Kína stratégiai kérdésként kezeli, így az mindkét fél jelentős támogatását élvezi. Az európai viszonylatban is jelentős záhonyi logisztikai, vasúti és áruforgalmi csomópont a már jól ismert kínai kezdeményezés, az Egy Övezet Egy Út része. E nagyszabású elképzelés során olyan technológiai és ipari fejlesztési beruházások előkészítése történik, amely jelentős hatással lesz az EU és Kína közötti vasúti teherforgalomra.

Azzal, hogy a kínai CECZ is tagja a konzorciumnak, sokkal gördülékenyebbé válik a bonyolult szervezési és előkészítési problémák megoldása. Az új cég feladata lesz például a záhonyi projekt képviselete és megismertetése magyarországi, európai és kínai vállalkozásoknak, szakmai szövetségeknél és kormányzati szerveknél. Ez elengedhetetlen a konténerforgalom, az árualap megteremtésének szempontjából. A munkálatokban részvevő külföldi vállalatoknak olyan találkozókat szervez majd, ahol megismerhetővé válnak a magyar államnak a Nemzeti Befektetési Ügynökségen (HIPA) biztosított támogató lehetőségei is. Emellett előkészíti a leendő kínai partnerek magyarországi utazását és segítséget nyújt nekik az engedélyezési eljárásokban, cégalapításban, valamint logisztikai szolgáltatások szervezésében. Helyismeretével pedig a részvevő kínai vállalatoknak hatékonyan tud segíteni az ipari parkba, illetve a leendő gyárakba való beköltözésben.

A 2015-ben alapított, és a kínai állam felügyelete alá tartozó CECZ Kft. egyébként nem ismeretlen szereplő. A magyarországi székhelyű vállalat az Egy Övezet Egy Út kezdeményezés részeként Kína és Magyarország kereskedelmét és logisztikáját összekötő fontos részvevő. A kínai hátterű cég már eddig is több kínai–európai vasútvonalat indított, illetve Záhonyban egy új, az EU-ba jutó vasúti áruszállítási csatornát nyitott. Ezzel jelentősen lerövidült a vonatok menetideje és csökkentek az áruszállítás költségei.

A CELIZ konzorcium bővítésének aláírása ünnepélyes keretek között történt, amelyen részt vett Mosóczi László, közlekedéspolitikáért felelős államtitkár is. Ugyanakkor szimbolikus jelentőséggel bír, hogy az ünnepélyes aláírással egyidőben zajlott a tizenhat kelet-közép-európai ország és Kína idei fóruma, amelyhez 2019-ben Görögország is csatlakozott. A ma már 17+1 nevet viselő fórum fölállítását eredetileg 2012-ben Budapesten kezdeményezte a kínai Külügyminisztérium, célját pedig a térségünk országai és Kína közötti gazdasági és beruházási kapcsolatainak erősítésében határozták meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Száz százalékban hazai

iho   ·   2021.03.04. 15:45

A NIF Zrt. beruházásában, a Prolan Zrt. kivitelezésében ától cettig magyar fejlesztésű komponensekből épült ki a központi forgalomirányítás az újszászi oldalban, illetve a Pusztaszabolcs–Dombóvár szakaszon.