Kísérleti stádiumban az M3 metrókocsik légkondicionálása

iho   ·   2020.09.10. 13:00
M3

Zajlik a kísérleti rendszer telephelyi mérése és tesztelése.

A budapesti metró hármas vonalán közlekedő járműveket 2016 és 2018 között 69 milliárd forintért újította fel az orosz Metrovagonmas. A megrendelő főváros azonban nem kért a kocsikba klímaberendezést, és ez az utazóközönség osztatlan nemtetszését váltotta ki.

Mint ismeretes, a BKV közbeszerzési eljárást írt ki az M3-as metróvonal 37 szerelvényének, azaz 222 motorkocsinak a teljes felújítására, a megrendelést a Transmasholding leányvállalata, a Metrovagonmas nyerte meg. A BKV a hármas vonal járműveit – köztük a 225–294 es pályaszámú vezetőállásos, 1975–1977-ben gyártott, illetve a 300/3000-es, 1979–1989 között épített járműveinek döntő részét is kiszállították Oroszországba, átfogó korszerűsítésre. Utóbbi járműcsalád esetében csak a vonatvégi, 300-as pályaszámú motorkocsikat látták el vezetőállással, a 3000-es pályaszámú, a szerelvények közepébe sorozott motorkocsikat csak egy „rejtett” vezetőállással lehetett a járműtelepen belül működtetni, ha a szerelvényt megbontották.

Az átépítés során a korábbi 200-as járműveket a 300-asokhoz hasonlóan építették át, így 74 vezetőállásos és 148 vezetőállás nélküli motorkocsi érkezett vissza a BKV-hoz. Előbbiek most 600-as, utóbbiak 6000-es pályaszámokkal üzemelnek.

A járművek korszerű hajtásláncot, a japán Hitachi inverterével táplált aszinkron motort kaptak. Az utastér korszerűbb lett, bár elrendezése döntően megegyezik a korábbi vezetőállás nélküli motorkocsikéval. A járművek üzemeltetésével összefüggésben a napi híradások több kisebb-nagyobb műszaki hibáról, forgalomkiesésről adtak jelzést, a főváros közönségét az első pillanattól kezdve azonban az utastéri légkondi hiánya szomorította el. A korábbi járművek ugyanis a két oldalon eltérő irányba fordított, menet közben igen jó légcserét lehetővé tevő kényszerszellőző rendszerrel épültek, ezek kopoltyúit viszont az átépítés során elhagyták.

Noha kiderült, hogy sikeresen építhető klíma a 3-as metró régi-új szerelvényeibe, nincs döntés

A vezetőteret felszerelték fülkelégkondival, de az utasteret nem klimatizálták: a légcserét a mennyezetbe épített axiál ventilátorokkal igyekeztek megoldani, ám ez – főleg a nyári hónapokban – az üzemelő járművekben igen kellemetlen utazási körülményeket eredményezett.

A BKV 2019 októberében egy szimpóziumot szervezett, ahová meghívták a vasúti járművek légkondicionáló-berendezései azon gyártóit, melyeket potenciálisan alkalmasnak ítéltek. Tájékoztatták őket a metrókocsik jellemzőiről, és felvetették a légkondicionálás lehetőségét. A szimpóziumon több cég képviseltette magát. Az üzemeltető akkor a Metrovagonmas hozzájárulására várt, mondván, a berendezések beszerelésének komoly garanciális vonzata van. Ismertté vált azonban, hogy az orosz fél nem engedélyezi egyetlen tartóelem kiváltását sem, és a tetőre sem helyezhető légkondiegység, tekintettel arra, hogy nincs helytartalék az alagút űrszelvényéhez képest. Tehát csak a motorkocsik egyéb tereiben helyezhetők el a légkondicionáló berendezés egységei.

Bár azt nem tudni pontosan, hogy melyik klímaberendezés-gyártók határozták el a meglehetősen összetett feladat megvalósítását és a tervezést, de az tudomásunkra jutott, hogy a 3-as metró Kőér utcai telephelyén tesztelik a 6144-es, vezetőállás nélküli motorkocsiba épített kísérleti Thermo King berendezést, amelyet a Combinókat is utólag légkondicionáló cég fejlesztett a BKV metrókocsikhoz.

Információnk szerint a metrókocsi utasterét a berendezés öt–hat Celsius fokkal képes hűteni, az utastérben pedig emellett folyamatosan szállítja az UIC által előírt frisslevegő-utánpótlást.

Korábbi sajtóhírek alapján az „orosz metrókocsik” teljeskörű klimatizálására leghamarabb a jövő nyáron kerülhet sor. 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek