Kolkata (Kalkutta): száműzik a főutakról a bringásokat
Míg a világ más nagyvárosaiban a kerékpáros közlekedést ösztönzik a legkülönfélébb akciókkal, nálunk például ma kaptak reggelit a kerékpárosok, addig az indiai Kolkatában – az egykori Kalkuttában – a csigalassúságú forgalom gyorsítása céljából kitiltották a bringásokat a 14 millió lakosú város 174 főbb útjáról, adja hírül a távirati iroda.
Feldühödött kerékpárosok százai tüntettek szerdán a nyáron életbe lépett jogszabály ellen, amely 32 útról teljesen száműzi a kerékpárosokat és az egyéb, nem motorizált járműveket, a város további 142 útján pedig csak bizonyos napszakokban engedélyezi a biciklik, a gyalogos vontatású riksák és a mozgóárusok taligáinak közlekedését a kelet-indiai metropolisban.
A szabálysértőket megbírságolják, sőt előfordul, hogy a tiltott helyen biciklizők kerékpárját elkobozzák. Emellett a rendőrök önkényesen határozhatják meg a bírság összegét 100 és 500 rúpia (350–1750 forint) között. Ez érzékenyen érinti a szegényebb néprétegeket, benne az újságkihordókat, a tejesembereket, a mozgó gyümölcsárusokat, akiknek a megélhetése került veszélybe.
„Teljesen értelmetlen betiltani a kerékpárt egy olyan városban, mint Kolkata. Ez egy teljesen őrült döntés” – hangoztatta a Ride 2 Breathe („jog a tiszta levegőhöz”) nevű egyesületbe tömörült bringások szóvivője, Gautam Shroff. A nemzeti ünnepen, Mahatma Gandhi születésnapján tartott szerdai demonstráción a tüntetők a kerékpározás témáját körüljáró színdarabokat mutattak be. Transzparenseiken rámutattak, hogy a bicikli nem fogyaszt benzint, nem szennyezi a levegőt, és arra szólították fel az autósokat, hogy a gyermekek tüdeje védelmében állítsák le a motort.
Madan Mitra, Nyugat-Bengál állam közlekedési minisztere azzal indokolta a kerékpárforgalom korlátozását, hogy az egykori brit gyarmati fővárosban az országos átlagnál is lassúbb a forgalom, a járműfolyamok csak 14-18 kilométeres sebességgel tudnak haladni, míg más indiai nagyvárosok főbb útjain a 22 kilométert is eléri az átlagsebesség.
Igaz ugyan, hogy Kolkatában kevesebb az autó, mint más nagyvárosokban, de az utcák is szűkebbek – tette hozzá. A miniszter hangoztatta, hogy a mellékutcákban korlátlanul lehet továbbra is biciklizni, a bringások szerint azonban képtelenség úgy közlekedni, hogy csak a mellékutcákban engedélyezett a forgalom.
A gépkocsiforgalom növekedésével párhuzamosan romlik a levegő minősége az indiai nagyvárosokban, ahol a hatóságok késlekednek a tömegközlekedés fejlesztésével, a kerékpársáv pedig ritka, mint a fehér holló, holott a kerékpár a szegények fő közlekedési eszköze – mutat rá az AFP.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!