Körbevitorlázni Európát, szép tájakért, jó emberekért

Ugrósdy Márton   ·   2013.04.12. 10:45
cim

Új, érdekes kezdeményezéssel állt elő egy német fiatalember, Christoph Klein. Honlapján a vitorlázórepülővel való túrázást szeretné népszerűsíteni. Ennek érdekében egész Európából megpróbálja összegyűjteni, mikor és melyik repülőtéren lehetséges felszállni, így szeretné ugyanis lehetővé tenni, hogy egyetlen motor nélküli repülővel akár az egész földrészt körbe lehessen utazni.

A travelbyglider.eu egy olyan weboldal, ami összegyűjti a vitorlázórepülők levegőbe juttatásának lehetőségeit egész Európából. A repülőszezonban Európa-szerte számtalan repülőtábort szerveznek, és egyes reptereken egész nyáron van vontatógép is, így az előző nap leszállt, más repülőtérről érkezett gépek ismét a levegőbe tudnak emelkedni. A vitorlázógépekkel megtett túrák megszervezése sokkal egyszerűbbé válik, ha a pilóta tudja, hol és milyen feltételekkel tud ismét a levegőbe kerülni egy-egy leszállás után. A travelbyglider.eu ezért egyfajta adatbázisként funkcionál, ahol meg lehet nézni, melyik repülőtéren mikor van üzem, a reptér milyen adottságokkal rendelkezik, illetve mit érdemes megnézni a repülőtér környékén akkor, ha a turista-pilóta épp egy kis városnézésre vágyik.

Az ötletgazda: mennyivel érdekesebb a szokásos távok helyett körberepülni a kontinenst

A repülőterek indítási módok és üzemnapok szerint kereshetők, az adatbázis feltöltése pedig most kezdődött meg. A repülőterek koordinátái előre letölthetőek, így a feladatkiírás során már könnyedén lehet egy másik érkezési repülőtérrel tervezni. Az oldal elsősorban okostelefonokra lett optimalizálva, így viszonylag kis adatforgalommal is meg lehet találni a következő, le- és felszállásra egyaránt alkalmas repülőteret.

Az új oldalról és az ötletről megkérdeztük Chris Kleint is, aki örömmel válaszolt lapunk kérdéseire.

Te magad is túráztál már vitorlázógéppel?

Igen, 2006-ban nem értem már haza egy feladatról, így egy másik repülőtéren kellett leszállnom. Ráadásul nem volt segítőm, aki haza tudott volna vinni a terepről, ugyanis épp minden barátom a szakdolgozatát írta, vagy a vizsgáira készült. Én viszont másnap is repülni szerettem volna, ráadásul a saját repterünkön másnap nem volt üzem, és nem tudtam volna felszállni. Így egyszerre két problémával kellett megbirkóznom: nem tudtam a levegőbe kerülni, és senki sem tudott volna hazavinni terepről, ha esetleg kinn maradtam volna éjszakára. Ez adta az ötletet a túrázáshoz.

Dunakeszi már benne van az adatbázisban motoros vontatási lehetőséggel...

Végül minden nagyon egyszerűen ment: a földön is ellátogattam azokra a repülőterekre, amikről már a levegőből is láttam, hogy éppen tábor van náluk, vagy sűrűn tartanak üzemnapokat. Este pedig ide tértem vissza, leszálltam, és csak egy fogkefére volt szükségem – valójában ez a legfontosabb dolog, amit magammal kell vinnem minden ilyen repülésre. Az én túrám csak két napig tartott, de többen vannak, akik egész Európát átrepülték már szállítókocsi és kisegítő nélkül. Ők azt mondják, ez valójában nem is olyan nagy ügy.

Mikor jutott eszedbe, hogy létre kellene hoznod a holnapot?

Már nagyon régen, de végül három évvel ezelőtt írtam le papírra is, hogy mit szeretnék. Igazából azt reméltem, hogy valaki más megcsinálja majd helyettem, mert én nem vagyok webes fejlesztő. Úgy álltam neki az egésznek, hogy nem is értettem még hozzá, csak annyit tudtam, hogy egy ingyenes honlapmotor valószínűleg elég lenne. Azután megkérdeztem egy barátomat, hogy ő mit javasolna, végül az ő tanácsára a Drupal-rendszer mellett döntöttem. Ezután elkezdtem megtanulni Drupalban fejleszteni. A legnehezebb dolgom a nyelvi csomagokkal volt, mert eredetileg is azt szerettem volna, ha az oldal minél több nyelven elérhető, hogy a lehető legtöbb pilótát meg tudjuk szólítani.

... a gyönörű Dunakanyarral...

Mindenki arról beszél, hogy egyre csökken a vitorlázó pilóták száma. Szerinted a te oldalad segíthet az aktív pilóták létszámának megtartásában?

Szerintem a túrázás gazdagabbá teszi a vitorlázórepülést. Ha folyton ugyanazokon a területeken repülünk, az egy idő után unalmassá válik, ha épp nem egy versenyen vagyunk. Na meg mindig jó móka új embereket megismerni, úgyhogy igen, szerintem segíthet. Számomra a repülés sokkal vonzóbb, ha egész Európát átutazhatom, ehhez viszont sok embernek kell csatlakoznia a mozgalmunkhoz, és sokaknak kell regisztrálniuk a repülőterüket is.

Hogyan tudsz minden szükséges felszerelést bezsúfolni a repülőgép szűk törzsébe, amikor még sokszor egy jól megtermett embernek is alig van hely?

Nyáron ez simán lehetséges, a legfontosabb tárgy úgyis a fogkefe. A ruhádat akár minden nap kimoshatod, nyáron bármi megszárad egy-két óra alatt a napsütésben. Most már egészen kicsire összehajtható hálózsákokat is lehet kapni, úgyhogy ez nem jelenthet gondot. Egyébként gondolkodunk azon, hogy a honlapon legyen egy rész, ami a felszerelés összeállításában nyújt segítséget.

...Észak-Magyarország felett is jókat lehet repülni...

Szeretnél már az idén nyáron egy hosszú túrára indulni?

Igen, többek között ezért is hoztam létre a honlapot. Tudod, nekem nincs pénzem egy felszállómotoros gépre, viszont egész télen ráértem arra, hogy foglalkozzam a honlappal. Ez az én motorom.

Más országokból is érdeklődtek már a honlap iránt?

Igen, több barátomnak is beszéltem már róla, és nagyon tetszett nekik az ötlet.

Szerinted ez az új repülési stílus össze tudja majd hozni a pilótákat? Nálunk például nagyon sokszor okoz nehézséget, hogy még a szomszédos reptéren repülő társainkat sem ismerjük. Tud ezen változtatni az ötleted?

Szerintem igen. Főleg a fiatal pilótáknak fontos, hogy új embereket, új pilótákat, új repülőtereket és vidékeket ismerjenek meg. Ez segít abban, hogy boldogok legyünk, és a boldogságunk azon is múlik, hogy vannak-e jó barátaink. Ráadásul a barátaink nagy része is pilóta, szóval ha sok pilótát ismersz, akkor sok olyan embert ismersz, aki hasonlít hozzád, hasonló az érdeklődése, és akivel szívesen töltöd együtt az idődet. Az én barátaim is más-más reptereken repülnek, és már nagyon várom, hogy a nyáron meglátogassam őket.

...végső esetben szállítókocsi is hívható terepre

Hogyan tudjátok figyelmeztetni az oldal használóit a korlátozásokra, például a korlátozott vagy tiltott légterekre?

Idővel szeretnénk majd a honlapunkon lévő térképekhez a légtereket is hozzáadni, valószínűleg a következő télen lesz majd erre lehetőségünk. Emellett szeretnénk egy termik-térképet is létrehozni a www.glidinghotspots.eu címen, és ezt a térképet is szeretnénk majd összevezetni a mostanival. A termikes ötletet eredetileg egy barátommal együtt találtuk ki még 2012-ben. Nagyon örülök annak, hogy Magyarország már rajta van ezen a térképen. Több kedves magyar pilótával is találkoztam, és nyáron szeretnék majd Németországból elrepülni Magyarországra, hogy lefotózhassam a Dunát, és igyak egy kis pálinkát.

Mi történik akkor, ha mégis terepre szállsz?

Valószínűleg vonatra szállnék, és magam mennék a szállítókocsiért, vagy egy barátom kapna tőlem nagyon sok ingyensört. Egy ilyen túrán sokkal könnyebb, ha van egy segédmotorod, az oldalamat igazából azok tudják igazán kihasználni, akiknek van motor a gépükben. A motor nélküli gépek pilótáinak azért óvatosabbnak kell lenniük. De nyáron, amikor a felhőalap amúgy is magasan van, és többen megyünk együtt, akkor a terepre szállás veszélye is kisebb.

Chris honlapja elérhető most már magyar nyelven is. Egy rövid regisztráció után pedig hazai repülőterekkel is lehet bővíteni az adatbázist, így mi is tehetünk a vitorlázórepülős turizmus fejlesztésében.

Kapcsolódó hírek