Környezetbarát poggyászkocsi – játékból

Konrád Zoltán   ·   2012.03.20. 15:00
00

Sokáig foglalkoztatott a gondolat, hogy lehet-e Dh kocsit kialakítani kéttengelyes német egységkocsi (donnerbüchse) felhasználásával. Csábító a dologban, hogy a tető vége egyenes kialakítású, tehát ott reszelésre, dongásításra nincs szükség. Ugyanakkor a hossz, a tengelytáv és az oldal alján levő merevítő lemezdarabok már némi akadályt jelentenek. Az ötletnek látszólag az adja meg a kegyelemdöfést, hogy a tető egy kicsit túlnyúlik a kocsi elején. Márpedig jelen felszereltségem mellett keresztülvihetetlen számomra a homlokfal síkba hozása a tető érintetlenül hagyása mellett. Azonban a régi PIKO zárt peronos játékkocsijának oldala mutat némi hasonlóságot, és a teteje is leszedhető, ezért rászántam magamat két ilyen darab vásárlására és feldarabolására.

A MÁV Dh 68090 pályaszámú kocsija a hatvanas években<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(forrás: MÁV jellegrajzalbum, a külön nem jelölt felvételeket a szerző készítette)

A recept hasonló a korábbiakhoz: a két méretre vágott kocsirészt pontosan kell összeragasztani. Hasznos tipp, hogy ragasztáskor mindkét felületet kenjük be a modellragasztóval, majd várjunk pár másodpercig, hogy meglágyuljon a műanyag, ezek után illesszük össze a két részt, állítsuk be megfelelő helyzetbe (síkba), végül nyomjuk össze. Persze ezután is még lesz szükség kisebb korrekcióra, de nincsen probléma, egy-két percig ezt engedi is a ragasztó.

A kocsi alja viszont több beavatkozást igényelt. A lépcsőket, ütközőket, csapágyakat és a kapcsolótartókat tőből kellett levágni, mert csúnyák, valamint használhatatlanok. A futóművet a Da kocsi átalakításakor megmaradt csapágylemezből és imitációból készítettem. Hasonló az eredete a kuplungtartónak is. Az akkuládák ismét Schicht eredetűek, de itt két kisebbet használtam fel. Ennek célszerűségi oka volt: egyrészt volt ilyen ládakiosztású kocsi is, másrészt ilyen alkatrész volt éppen kéznél. Az oldalsó merevítéseket itt is elkészítettem, mint a Dnz kocsinál, öntapadós fóliából. A gyári rövid ütközőket Zzemoki-félével pótoltam. Végül felkerült még egy légtartály is a poggyásztér ajtó közelébe. Az eredet szintén Schicht Y kocsi volt.

A szerkezetkész jármű

Az ablakok, poggyásztérajtók méretre reszelése után a kutyaszellőző lyukakat kellett kifúrni. Ehhez sablonként a 4 tengelyes poggyász megmaradt tartalék kutyaajtaját használtam sablonként. A lyukak 0,3 milliméter átmérőjűek. Az alvázra ennél a kocsinál kívülről kell felragasztani a poggyásztéri feljárót. A kilincseket, kocsivégeket hasonlóan alakítottam ki, mint a Bz kocsiknál. Itt már hasznosítottam a Dnz kocsinál szerzett tapasztalatomat, vagyis az alapanyagként használt létra második és negyedik fokát kivágva ragasztottam a 0,1 milliméter vastag rézlemezre, így lett belőle az átjáró korlátja.

Már az ablakok, poggyásztérajtók kialakításánál is látszott, hogy a kocsiszekrény kissé aránytalan, ez a festést követő matricázásnál alaposan megmutatkozott. Bár a sorok közötti távolságot csökkentettem, a betűk mégis sokkal nagyobbnak hatnak, mint amennyire kellene. A kalauzfülkébe szintén a német egységkocsi belsejéből, valamint Zzemoki alkatrészekből készült a „bútorzat” némi darabolással, ragasztással. Ennek kidolgozása közel sem olyan részletes, mint a kocsi többi része, mert az ablakon keresztül viszonylag kevéssé látszik.

Mi tagadás, amikor elkészültem a kocsival, kissé elszontyolodtam. Az alapvető aránytalanság sajnos eléggé látszik. Aztán minél messzebbről néztem, rájöttem, hogy a távolság jól áll neki. Tulajdonképpen van olyan gyári kocsi is, ahol szintén jól tetten érhetők a pontatlanságok. Azokkal egy vonatba sorozva (létezett is ilyen szerelvény) hibái ellenére 1-2 méterről visszaadja annak a kornak a hangulatát. Vagy ha úgy tetszik, egy német játék kocsiból lett egy MÁV-os.

Végül az elmaradhatatlan kép: így néz ki vonatba sorozva

Végül, de nem utolsósorban, segítőim voltak: Szabados Roland (matricák), Czéh György és Lossonczy Mikós (képek), Bedőcs Tamás (ablakok).

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.