Kortrijk 2011 – Kínai buszok

iho/közút   ·   2011.11.15. 10:30
kiskepkina

BYD

Az 1995-ben húsz fős vállalkozásként indult cég eleinte csak akkumulátorokat, elektronikai és számítástechnikai eszközöket gyártott. Profiljukat bővítve, 2003-ban vásárolták meg a Xi'an Tsinchuan (Qinchuan) nevű autógyártót. Ettől kezdve a cég részévé vált, és BYD néven gyárt elektromos, hibrid autókat és buszokat, felhasználva az akkumulátorgyártó üzletág termékeit. Ma már világszerte százötvenezer munkavállalója van a cégcsoportnak, Magyarországon is található egy telefonalkatrészeket előállító gyáruk.

A tisztán elektromos hajtású BYD K9<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Kengyel Kristóf)

A Kortrijkban kiállított K9 típusú, 12 méter hosszú alacsonypadlós városi busz teljesen elektromos meghajtású. A busz kidolgozása európai szemmel nézve gyenge, az akkumulátorok sok helyet elrabolnak az utastérből. A hagyományos dízelbuszoktól két tonnával nehezebb jármű hatótávolsága 250 kilométer a gyár szerint.

A busz mellett kiállított, szintén BYD-gyártmányú gyorstöltő elektromos paraméterei közül említést érdemel a berendezés kiváló, 95 százalékos hatásfoka.

Yutong

A 12 méter hosszú Yutong turistabusz

Az évente harmincezer buszt gyártó Zhengzhou Yutong Bus két turistabuszt mutatott be kínálatából. A 10,5 és 12 méter hosszú buszok utasterében zavaróan erős ragasztó szag terjengett, a beltér világítása igen gyenge volt. A buszok számos igen hanyag és balesetveszélyes megoldást tartogatnak az utasaiknak.

Golden Dragon

Golden Dragon XML 6121

A Xiamen Golden Dragon cég egy LE kialakítású hibrid városi-elővárosi buszt, és egy magaspadlós helyközit hozott el a kiállításra. Az XML 6125 HEV nevű városi busz homlokfala erősen emlékeztet az MAN Lion's City-ére, de az európai vevőre tekintettel lecserélték az MAN utánzatú világítótesteket. A buszt az Allison hibrid hajtása hozza mozgásba, az akkumulátorok a jármű hátsó részében kaptak helyet, így nincs a hátfalán ablak. A busz kidolgozási minősége nagyon gyenge, az utastérben számos szerelési pontatlanságot fedeztünk fel, kívül a lemezek sorjás széle, és a festési hibák árulkodnak a nem kellően kiforrott gyártási technológiáról. Az XML 6121 jelű helyközi busz számos megoldása az MAN Lion's Regiora próbál hasonlítani. A példakép minőségét itt sem sikerült megközelíteni, a sorjás lemezeken túl a púpos padlózás sem tartozik az élvonalba tartó gyártók ismertetőjegyei közé.

King Long

A Xiamen King Long volt a legnagyobb kínai kiállító. A King Long buszok kialakítása és minősége esik legközelebb az európai gyártókéhoz, erről két szorgosan méricskélő és fotózó honfitársuk is tanúskodhat.

Az XMQ6130Y impozáns turistabusz a gyár büszkesége. A 13 méter hosszú és 3,9 méter magas kocsi oldalán LED sor fut végig. Az utastere egyedi és látványos kialakítású, a kidolgozási minősége helyenként gyengécske.

A kínai kémek érdeklődésének a középpontjában az első LF kialakítású, 3 ajtós kínai városi busz, az XMQ6120AGD5 állt. A 12 méteres buszból nem sajnálták a dobogókat, csak 4 ülés került a padlószintre, a motorsátor mérete pedig elég nagy lett.

Látványos a 13 méter hosszú King Long turistabusz

A 6120C jelölésű 12,2 méter hosszú magaspadlós helyközi busz formája az MAN Lion's Regiora emlékeztet. A kialakítása a Golden Dragon buszához hasonlóan elmarad a másolni kívánt járműtől, noha itt az összeszerelés minősége sokkal jobb.

Összességében az elmúlt években nagy fejlődésen mentek át a kínai gyártók, azonban még mindig számos jól látható hibát hordoznak a buszaik. A buszok formáit és kialakítását változatlanul az európai gyártókról másolják, azonban a műszaki tartalom és az összeszerelési minőség még mindig elmarad a példaképekétől.

Kapcsolódó hírek