Közlekedésfejlesztés helyett környezet és energia

iho/zöldút   ·   2011.11.28. 08:41

Most zárul az EU-forrásokat kezelő operatív programok módosítására vonatkozó kormányzati tervezet társadalmi véleményeztetése. A kabinet szándéka szerint 163 milliárd forint kerülne át a közlekedésfejlesztési projekteket gondozó operatív programból (Közop) a Környezet és energia operatív programba (KEOP). A Világgazdaság összefoglalója szerint a kormány azzal indokolja a forrásátcsoportosítást, hogy a jellemzően nagy infrastrukturális beruházásokat jelentő Közop-projektek hosszú átfutási idejűek, így igen magas a kockázata annak, hogy a programra elkülönített forrást az ország nem tudja felhasználni. Ezzel szemben a KEOP hatékony energiafelhasználásra, illetve a megújulóenergia-felhasználás növelésére vonatkozó programjai a nagy érdeklődés miatt mára forráshiányossá váltak.

„Eddig csak egyszer fordult elő, még 2009-ben, hogy Magyarország az uniós pénzek átcsoportosításának engedélyezését kérte az Európai Bizottságtól” – mondta el a lapnak Essősy Zsombor, a MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt. vezérigazgatója. Az uniós források pályázati projektmenedzsmentjével foglalkozó cég vezére szerint jó lett volna, ha hamarabb hozza meg ezt a döntést a kormány, ugyanis a lassuló magyar gazdaság szempontjából az lenne a kívánatos, ha az ország minél hamarabb fel tudná használni a rendelkezésre álló uniós pénzeket.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium klíma- és energiaügyért felelős államtitkára, Bencsik János pár héttel ezelőtt egy szakmai konferencián már bejelentette a 163 milliárdos forrás átcsoportosítását épületenergetikai, illetve megújuló energiát alkalmazó korszerűsítésekre, a lépést azonban az Európai Bizottság érintett főigazgatóságainak is jóvá kell hagynia. Az átcsoportosítás szükségességét azzal indokolhatja a kormány Brüsszelnél, hogy az operatív programok összeállítása óta jelentősen változott a gazdasági környezet, emellett hivatkozhat arra is, hogy a 2007-ben induló operatív programokat még az előző kormány állította össze.

„A módosítás jóváhagyása legalább hat hónapot vesz igénybe, így várhatóan jövő év nyarára születhet meg az erről szóló bizottsági döntés” – mondta Essősy Zsombor. Mindamellett előfordulhat, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség saját szakállára akár már tavasszal kiírja az új pályázatokat.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.