Közlekedési napok Siófokon

thf   ·   2011.10.24. 13:30
IMG_0244

Egyidőben, egy helyre koncentrálva, az egyes közlekedési ágak elismert szakértőinek részvételével, összközlekedési szemlélettel rendezi meg a konferenciát életre hívója, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ. Az idei második fórum jelentősége abban is rejlik, hogy azon a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium háttérintézményei, valamint a szakminisztérium felügyelete alá tartozó közlekedési szervezetek mindegyike bemutathatja szakmai eredményeit.

A konferenciát megnyitó Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár az előző tanácskozás óta eltelt egy év eredményeit felsorolva jelezte, hogy elkészült az akkor megígért hosszútávú közlekedési program, amely 2027-ig készíti elő a teendőket – a program erénye, hogy szakmai egyetértés van a megvalósíthatóságában. Az előkészületben lévő, vasúti, közúti, légi és vízi közlekedést egységes rendszerbe foglaló Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) lényegi eleme, hogy Magyarországnak érdemben kell reagálnia az EU TEN-T politikájában megjelenő változásokra. Az NKS másfél, legfeljebb két éven belül indulhat be, de az érdemi munka nagyban igazodik az unió költségvetési ciklusaihoz.

Schváb Zoltán külön méltatta a közlekedésbiztonsági intézkedések szerepét: elkészült a 2011–2013. évekre vonatkozó Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram. Ez végre létrehozza a hazai és a térségi sajátosságokat egyaránt kezelő, európai színvonalú és biztonsági szemlélet központú magyarországi közlekedési rendszert. Az idei Európai Mobilitási Hét magyarországi vetületeiről pedig elmondta, ezúttal már 105 település csatlakozott az akcióhoz, ami a negyedik legjobb uniós aktivitás.

A közlekedési helyettes államtitkár a továbbiakban a négy közlekedési ágazat változásait sorolta fel, külön kitérve az Új Széchenyi Terv keretein belül várható beruházásokra.

HC: élen a légben

Szepessy Kornél, a Hungarocontrol Zrt. elnök-vezérigazgatója az egységes európai égbolt megvalósításáról és közép-európai funkcionális légtérblokkról beszélt.

GYSEV: Nyugaton a helyzet változatlan

Átalakított schlieren-kocsikról, az idén először indított közvetlen Sopron–Balaton járatokról, átvett vasútvonalakról beszélt Dávid Ilona, a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója a siófoki közlekedési konferencia első napján.

A soproni székhelyű vasúttársaság az elmúlt időszakban kétségtelenül sikertörténetet írt, és többek között ennek is tulajdonítható, hogy idén is kiérdemelte a Superbrands díjat. Dávid Ilona kiemelte, noha a GYSEV elsősorban a Nyugat-Dunántúlon ismert, feladták korábbi pozícióikat, és idén először bukkantak fel a Sopronból menetrend szerint közlekedő zöld-sárga Schlieren-kocsik a Balaton partján. Terveik szerint jövőre is szeretnének élni a járatindítás lehetőségével.

GYSEV-es Schlieren-kocsikat vontató MÁV-os Csörgő az akarattyai alagútnál 2011. augusztus 26-án<br />(fotó: Tevan Imre)

Nagy lépés volt a GYSEV életében a felújított Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal átadása. A villamosított, korszerű biztosító berendezéssel felszerelt, központi forgalomirányítású szakaszon immáron 120 kilométer per órás sebességgel haladhatnak a vonatok, és 24 perccel rövidebb a menetidő. A szolgáltatások színvonalának az emelkedése játszott közre abban, hogy a társaság az elmúlt 12 hónapban 7 százalékos utasszám növekedést konstatálhatott. December közepén pedig újabb – a MÁV-tól átvett – vonalakon indítják be az utasszállítási közszolgáltatást. A forgalom felvételéhez használt Jenbacher motorkocsikat vásárolnak – a 82 férőhelyes, 44 tonnás, 120 kilométer per óra engedélyezett sebességű járművek az államvasúti Bz-ket váltják fel.

Az elnök-vezérigazgató tolmácsolásában a konferencia hallgatósága megismerkedhetett azzal a maga nemében egyedülálló intermodális közlekedési projekttel, amelynek keretében a Vasi Volánnal együttműködve a vasúttársaság Körmenden alakít ki bázist. A jelentős készültségi fokú beruházás révén a vasútállomáson a VEKE előterjesztése alapján a Vasi Volánnal közös utasvárót létesítenek, és ugyancsak közös lesz a jegyértékesítés is. Így nincs szükség két, különálló struktúrára.

Puskás Tivadar, a GYSEV-es várossá vált Szombathely polgármestere és Dávid Ilona, a vasút elnök-vezérigazgatója <br />(fotó: Moór Ferenc)

Végül: az eddigi hármat egy hónapon belül újabb matricás 1047-es követi. A motívumot egyelőre titok övezi, de jelentős, jövőre évfordulós férfiú lesz az újabb GYSEV-werbelok névadója.

(Tudósításunkat folytatjuk.)

Kapcsolódó hírek