Közlekedő Tömeg Egyesület: tartsa be a szaktárca az uniós jogszabályokat!

iho/vasút   ·   2023.07.25. 15:35
07_bz_mellekvonal_iho

Olvasói levéleben az egyesület arról is ír, EU-s jogszabályba is ütközik a MÁV és Lázár János mellékvonal-bezárási terve.

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerkesztőségünkhöz eljuttatott levelében azt írja, nem biztonsági intézkedésről van szó az augusztus 1-jei vonalbezárások kapcsán.

„A mellékvonal-bezárás alapos szakmai alátámasztottságát mi sem illusztrálja jobban, hogy miközben Vitézy Dávid szakmai pályafutása során talán legelőször kritizálja a nyilvánosság előtt is a kormánypárti közlekedési tárca egy intézkedését, erre utódja, Nagy Bálint államtitkár csak Vitézy Dávid hőmérsékletére való utalgatással tudott reagálni. Mi azonban a kialakult komment-cicaharcban való igazságtételnél fontosabbnak tartjuk azt körbejárni, hogy az intézkedés nem csak utasellenes, de uniós jogszabályokba is ütközik.

(illusztrációk: Vörös Attila)

Eleve gyanús, hogy a bezárásokat a szolgáltatásra szerződött MÁV, és nem a szolgáltatást megrendelő Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) jelentette be. Ugyan a bezárások által megkárosított vidéknek ez nem tűnhet lényeges különbségnek, de Európában a közösségi közlekedés nem az állami cégek által gyakorolt kegy, hanem a lakosság érdekében nyújtott, a lakosság által fizetett adókból fenntartott, felelős állami megrendelő által biztosított közszolgáltatás, amelyet uniós jogszabályok sora szabályoz annak érdekében, hogy a lehető legalacsonyabb költségen a lehető legjobb szolgáltatáshoz jusson az EU lakossága.

(...)

Mellékvonalat bezárni szabályosan nem a MÁV, hanem a közszolgáltatást megrendelő ÉKM tud, a megszűnő vasúti szolgáltatást új, buszos szolgáltatással pedig szabályosan akkor tudná helyettesíteni, ha arra nyílt pályázatot írna ki. Ha pedig már pályázat, akkor miért nem a vasúti mellékvonali szolgáltatást pályáztatják meg, amelyen bárki elindulhat, olyan is, aki nemcsak eresztő hűtővizű, negyvenéves Bz-motorvonatokat tud felvonultatni. Ez pedig nemcsak elméleti lehetőség, Magyarországon sem – vegyünk néhány példát:

  • Magyarországon is jelen van a cseh magánvasút RegioJet, napi két vonatot közlekedtetnek Bécsbe és Prágába. Amikor a szlovák közlekedési minisztérium megpályáztatott egy Pozsony környéki vasúti mellékvonalat, nyertek. Az eredmény: sűrűbb menetrend, alacsonypadlós, légkondicionált motorvonatok, több utas.
  • Magyarországon is jelen van a német államvasút tulajdonában álló Arriva cégcsoport, Budapest kék buszainak harmadát ők üzemeltetik. Amikor Csehországban egy sor regionális vasútvonalat megpályáztattak: nyertek. Az eredmény: sűrűbb menetrend, alacsonypadlós, légkondicionált motorvonatok, több utas.

A MÁV által cserben hagyott vidéki utasok alapvető érdeke tehát, hogy az ÉKM az uniós jogszabályokat betartsa.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek