Központavatás az európai légi integráció jegyében

Márványi Péter   ·   2013.02.27. 16:30
HC_400

Egy fehér gomb, amit máskor sosem lenne szabad lenyomni, egy kattintás a számítógépen, ami eddig szigorúan tilos volt: elsötétültek a képernyők a régi munkateremben, miközben az újban szokásos mód folyt tovább a munka a szektorokban. A gombnyomás, a kattintás korszakos eseménye volt a magyar légiforgalmi irányításnak, még ha ebből sem a már működő új központ dolgozói, sem a levegőben lévők nem érzékeltek semmit, de azt is mondhatjuk, ilyen az, amikor zökkenőmentes a rendszerek leváltása, modernizálása.

Szepessy Kornél, Németh Lászlóné, Frank Brenner az avatáson <br>(fotók: Vörös Attila)

A HungaroControl új irányító központjának épületével már vagy fél éve megismerkedhettünk, az ANS III program keretében zajló 13 milliárdos beruházás akkori szakaszában még üresek voltak a munkahelyek. Most tulajdonképpen a hivatalos átadási ceremónia közepette az igazi esemény már az volt, hogy ettől a pillanattól egyedül, a régi „árnyékolása” nélkül működik élesben a létesítmény. Európa egyik legkorszerűbb ilyen központjáról van szó, és mint az avatóbeszédekből érzékelhető volt, nem egyszerűen csak az új központ átadása volt fontos, hanem hogy mi épülhet a régi helyén.

A magyar aviatika történetében is fontos pillanat az új központ átadása

Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter beszédében egyebek mellett azt emelte ki, hogy a HungaroControl javarészt saját forrásaiból volt képes finanszírozni a beruházást, hangsúlyozta az új központ regionális jelentőségét, és hogy a létesítmény mennyire fontos szerepet játszik a kontinens légiirányítási integrációjában. A HC egyben arra példa, hogy az állam is lehet jó tulajdonos, tette hozzá a fejlesztési tárca vezetője.

Egy gombnyomás, és leáll a régi központ

A Eurocontrol főigazgatója, Frank Benner a szervezet és a magyar irányítás közti több mint húsz évre visszatekintő együttműködést méltatta, majd kiemelte a funkcionális légtérblokkok jelentőségét, de azt is megállapította, hogy a budapesti beruházás nagyon nehéz időszakban, mégis meglepően gyorsan lezajlott. A HC a jövőbe ruházott be, mondta, és utalt arra, mekkora jelentősége van ennek a projektnek az erős európai versenyhelyzetben.

Elhagyatott munkahelyek a régi munkateremben...

A HungaroControl vezérigazgatója a modern új központ funkciói mellett azokat a fontos intézményeket is felsorolta, amelyek az eddig használt központ helyére költöznek majd: a térségben egyedülálló tudáscentrum alakul itt, szimulátorral, oktatási és kutatási intézménnyel, amely az egész régiót képes majd kiszolgálni. Hosszú távon is versenyképes létesítményről van szó, amelynek révén nő a repülés biztonsága, a légtér kapacitása; gazdaságosabbá és egyben környezetbarátabbá válik a légi közlekedés. Szepessy Kornél elmondta azt is, hogy a beruházás során messzemenően figyelembe vették a felhasználók, az irányítók véleményét és igényeit. Végül hangsúlyozta: az új irányító központ és tudáscentrum „a térség légi navigációs fejlesztésén kívül ahhoz is hozzájárul, hogy a HungaroControl több lábon álló szolgáltató legyen, amely képes hosszú távon megőrizni önállóságát Európában”.

...de már december óta élnek a szektorok az új központban

A beszédek után történt az a bizonyos gombnyomás, amit Németh Lászlóné hajtott végre a régi munkateremben a jelen lévő milliónyi kamera kereszttüzében, majd valahol a munkahelyek egyikénél megtörtént a számítógépes rendszer leállítása is. Az újban már karácsony előtt megkezdődött a munka: hogy miképp zajlott a beüzemelés, majd az átállás, arról hamarosan külön interjút olvashatnak portálunkon.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Jönnek vissza az óriások!

iho/repülés   ·   2022.06.30. 09:00

A járvány óta több, mint száz A380-ast állítottak ismét forgalomba. Sir Tim Clark: legyen az új típus kétszer akkora, mint a Superjumbo, de legyen könnyebb, gyorsabb, olcsóbban és tisztábban üzemeltethető…