Különös kínai–orosz repülőgép-fejlesztések
Alekszander Zsukov orosz miniszterelnök-helyettes az Itar-Tassz hírügynökségnek azt mondta, hogy a két ország szakértői már a tárgyalások végső szakaszánál tartanak. A projektek egy nagy hatótávolságú, széles törzsű utasszállító repülőgépről és egy nehéz szállítóhelikopterről szólnak – ha minden igaz. Az orosz politikus szerint Kína ugyan sokáig mérlegelte azt, hogy együttműködésre lépjen-e Oroszországgal, de a döntés végül megszületett: így a közös munka a szerződések előkészítése és aláírása után hamarosan megkezdődhet.
Kérdés persze, hogy pontosan hogyan is néz ki majd a projekt? A két ország közül Oroszországnak van csak széles törzsű utas- és teherszállító repülőgép tervezésével és gyártásával kapcsolatos tapasztalata. Igaz, a négy hajtóműves, közepes hatótávolságú Iljusin Il–86-os és a belőle továbbfejlesztett, nagyobb hatótávolságú Il–96-os korántsem mondható igazi sikertörténetnek, de mégiscsak valódi, kereskedelmi forgalomban részt vevő típusokról van szó.
A jelenleg publikus kínai és orosz fejlesztési programok egyike sem szól ilyen kategóriájú repülőgépről. Az orosz MS–21-es már több mint 200 megrendeléssel bír és nehezen elképzelhető, hogy a keskeny törzsű, 150–200 utas befogadására tervezett, rövid és középtávolságú járatokra szánt gépet radikálisan átterveznék. Szintén marad a kínai C919-es is annak, ami: az MS–21-eshez hasonló paraméterű, az A320 és a Boeing 737-es családok ellen küzdő gépnek.
Esetleg a hosszú távú fejlesztési elképzelések között szereplő kínai COMAC C929-es lenne az alap? Itt elméletileg egy kétfolyosós, széles törzsű gépről van szó, melynek fejlesztése a C919-es után kezdődne meg. Távolról pedig beúszik a Xian Y–20 négy hajtóműves, a C–130-as és a C–17-es közé pozicionált méretű és kapacitású teherszállító repülőgép elképzelése is.
Egy másik érdekes lehetőség a Fregat Ekojet névre hallgató orosz elképzelés, melyet a JSC Roszaviakonzorcium dédelget. A meglehetősen érdekes alakú, széles törzsű, háromfolyosós, 300 utast vinni képes, két hajtóműves, széles gép rövid és középtávra, maximum 3500-4000 kilométerre repülne, azaz az A300-as kategóriája születne vele újra.
Alekszander Zsukov közlése szerint a második közös projekt egy nehéz szállítóhelikopter-típus lehet. A tárgyalások már erről a programról is folynak. Talán itt a Mi–26-os új, még jobban továbbfejlesztett változatáról lehet szó? Kína nem jeleskedett eddig az ilyen kategóriájú helikopterek területén: az Avicopter AC313 finoman szólva is erősen hasonlít a Z–8 típusjelzésű, licenc alapján gyártott Aérospatiale SA 321 Super Frelon helikopterre.