La Guardia, lecsúszás: miért nem lassult a pályán a gép?
A múlt héten a La Guardia repülőtéren balesetet szenvedett Delta-gép pilótái nem érzékeltek fékhatást, és nem tudták megakadályozni, hogy a gép balra csússzon: egyelőre ez a legfontosabb megállapítása az amerikai közlekedésbiztonsági testület, az NTSB eddigi vizsgálatának.
Mint arról beszámoltunk, az Atlanta–New York járatot teljesítő MD-88-as földet érés után lecsúszott a pályáról, és csak egy töltés mentette meg attól a gépet, hogy ne csússzon tovább a vízbe. A meteorológiai körülmények nem voltak kedvezőek, de a jelentés szerint még a határértéken belül voltak a leszálláshoz.
Az eddigi megállapításokat tartalmazó előzetes jelentés szerint a DL1086-os pilótái azután döntöttek a landolás végrehajtásáról, hogy más gépek személyzete, köztük egy másik Delta MD-88-asé, néhány perccel a baleset előtt „jó fékhatást” jelentett a 13-as pályán. A pilóták elmondták: amint áttörték a felhőket, és megpillantották a pályát, az teljes egészében fehér volt. Az automata fékezőrendszert maximális fékerőre állították, de az „auto brake” rendszer valamiért egyáltalán nem lassította a gépet a földet érés után.
A végső megközelítést a gép 140 csomóval repülte, földetéréskor a sebessége 133 csomó volt, és az MD-88-as röviddel földetérés után már elkezdett balra kitérni a pálya tengeléyhez képest. A pilóták egyike elmondta, az automata spoilerek (áramlásrontók) nem nyíltak ki a szárnyakon, de az első tiszt manuálisan nyitotta őket.
Az NTSB megállapítása szerint a gép bal szárnya mindegy 940 láb hosszúságban, vagyis több mint háromszáz méteren rombolta le azt a kerítést, ami a reptér területét a Flashing Bay vízétől elválasztotta, mielőtt a gép a töltésen megállt volna. A balszárny üzemanyagtartályából a kerozin szivárgását a helyszínre érkező mentőalakulatok hamar felszámolták.
A gép ezen kívül erősen sérült a törzs alsó részén az orrtól egészen a bal első ajtóig. Ugyancsak tört az orrfutó és károk keletkeztek a fő elektromos rekeszben. Végül is az NTSB jelentése szerint huszonhárom utas szenvedett kisebb sérüléseket.
A vizsgálat folytatódik, a szakemberek elsősorban a fékrendszert és a sugárfordítót vizsgálják. A március 5-én történt baleset előtt utoljára március 2-án végeztek a gépen karbantartást. Az MD-88-ast 1987-ben új gépként állította szolgálatba a Delta, azóta az utasszállító több mint 71 ezer órát illetve 54 ezernél több ciklust repült.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!