Le Bourget: elkelt hat „Rettenetes” Dreamliner

iho   ·   2015.06.19. 11:15
terriblecim

A hatalmas, olykor százas nagyságrendű üzletek mellett keveseknek tűnt fel Le Bourget hírforgatagában egy hatgépes megrendelés: szárnyra kelhet néhány a Boeing már öt éve Everettben parkoló különös 787-es flottájából, elkelt hat példány is a „Rettenetes tízből”.

Korai 787-esek várakozóban Paine Fielden...

A Dreamlinerek története, mint ismert, egy nagyon sok technikai újdonságot hozó konstrukció kálváriája volt. Nem egyszerűen a fejlesztés csúszott, hanem az első példányok legyártása is: a Boeing utólag visszatekintve túlságosan megbízott alvállalkozóiban, nem volt kapacitása arra, amit aztán később megvalósított, hogy szorosabb figyelemmel kövesse a máshol zajló beszállítói munkát, így aztán az első példányok összeszerelésekor kellett újabb és újabb felbukkanó hibákkal szembenézni. A „Rettenetes” vagy „Szörnyű tíz” azonban nem egyszerűen azért kapta ezt a becenevet, mert rengeteg utólagos javítani való volt a gépeken, hanem mert, ami persze más új típusoknál is előfordult, a gépek súlyosabbak lettek a tervezettnél.

Márpedig a Dreamliner épp azért volt vonzó, azért kapott több száz példányra megrendelést a Boeing, mert az új technikai megoldások mellett, illetve ezekkel is jóval könnyebb gépnek készült, mint az addig ebben a kategóriában repülő hasonló típusok, beleértve saját „elődjét”, a 767-est: nem egyszerűen a kompozit törzs és a szárny adta ezt a konstrukciós előnyt, hanem az, hogy jónéhány, eddig hidraulikával vagy pneumatikával működtetett rendszert a gyártó elektromos rendszerekre cserélt. Hogy a „Rettenetesek” tulajdonképp miért lettek túlsúlyosak, azt nem lehet pontosan tudni, de egy biztos: épp az „elhízás” miatt nem tudják teljesíteni a megígért paramétereket, vagyis vagy kevesebb utassal, hasznos teherrel kell repülniük, vagy nem tudják elérni a 15 ezer kilométer körüli hatótávolságot.

...és kész új példányok átadás előtt

Ez volt az ok, amiért ezeket az első gépeket az első megrendelők nem vették át: a „Rettenetesek” egy része például a típust kibocsátó All Nipponé lett volna, de a cég inkább kivárta, amíg javarészt problémamentes, és az ígért paramétereket teljesítő példányok kerülnek le a gyártósorról. Az át nem vett madarak pedig hajtóművek helyett a megfelelő súlyokkal terhelt szárnnyal álldogáltak az amúgy is meglehetősen zsúfolt Paine Field nem használatos, lezárt 29-es pályáján.

Aztán jöttek lassan a hírek arról, hogy mégiscsak fogynak a „Rettenetesek”. Az egyik példányt például Mexikó vette meg állami VIP-gépként, majd egy ausztrál charter-társaság, az Air Austral jelentkezett be kettőért.

Az Ethiopian első 787-ese: a rettenetesekkel együtt tizenkilenc lesz

Hat gépet vett most meg tehát az az Ethiopian Airlines, amely egyébként is a típus első üzemeltetői között volt, a régi-új 787-esekkel a társaság Dreamliner-flottája tizenkilencre nő. Vagyis olyan felhasználóról van szó, amely már eddig is igen sokat remélt és igen sokat profitált is a 787-es tulajdonságaiból, leginkább abból, hogy ez gép a magasan fekvő és sokszor igen forró hőmérsékletű Addis Abeba repülőteréről felszállva közbülső leszállás nélkül tud például Észak-Amerikába repülni. A „Rettenetesek” némi utasszám-csökkentés árán hasonló teljesítményre képesek, de van még két nagyon fontos előnyük: nem kell várni túl sokat rájuk, és feltehetően bőven olcsóbban hozzáférhetők, mint a mostani új példányok. Vagyis nem kell kivárni egy új rendeléssel az évtized végéig az átadást, illetve a „Rettenetesek” komoly árengedmény mellett vásárolhatók. A Boeing számára így is megéri, hogy végre elkerülnek Everettből, és hozzájárulnak ahhoz, hogy a Dreamlinerek programja végre jövedelmezővé forduljon át.

A gyártás felpörgött, de ha valaki ma rendel, 2020 előtt nem kap új 787-est

Azonban a közkeletű elnevezés ellenére a „Rettenetes tíz” valójában nem tíz volt, hanem több: az el nem adott korai 787-esek közül a programhoz közelálló portál információi szerint még négy gép vár tulajdonosra, a negyedik, azaz LN4, illetve az LN5, az LN17 és az LN19 sorozatszámú példányok; érdekes, hogy míg a „Rettenetesek” többsége Rolls-Royce hajtóművekkel készült, addig az utolsó három General Electic hajtóművekkel.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.