Leáll a Boeing rentoni üzeme
Szokatlanul őszinte és világos útmutatást adott az FAA, az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala a Boeingnek arról, az utóbbi idők fejleményei után mi a teendője – a repülőgépgyártó hosszú rehabilitációs folyamat előtt áll.
- Az FAA (US Federal Aviation Administration) további intézkedéseket jelentett be: megtiltotta a MAX-gyártás bővítését, egyúttal megszigorítja a gyártási műveletek a felügyeletét és elszámoltathatóságot követel.
- A Boeing szinte megalázó helyzetbe került: a gyártóba vetett bizalom megrendült, a renomé helyreállítása évekbe telhet.
- A légügyi hivatal lépéseket tesz a további incidensek megelőzése érdekében, többek között a gyártónál bevezetett, a repülésbiztonságra összpontosító reformok elemzése révén.
Noha a polgári légiközlekedési hatóságok általában visszafogottak és mértéktartók, az Egyesült Államok Szövetségi Légiközlekedési Hivatalának (FAA) legutóbbi közleménye azonban kertelés nélkül üzente meg a gyártónak és a világnak, a történtek után a Boeingnél többé már nem térhet vissza a „szokásos üzletmenet”, hogy az Alaska Airlines MAX 9-es esete soha többé ne ismétlődhessen meg. A világ egyik legnagyobb, az aviatikában visszatérően maradandót alkotó repülőgép-ipari vállalat szempontjából ez az üzenet több figyelmeztetésnél: egy kanosszajárás kezdetének tekinthető. A Boeing most olyan helyzetbe került, hogy a 737 MAX gyártását (érdeklődés ugyanis változatlanul van a típusra...) sem tudja bővíteni mindaddig, amig a légügyi hatóság meg nem győződik arról, hogy a rentoni gyárban zajló gyártási- minőségellenőrzési folyamatokba már nincs kivetnivaló.
Az FAA alapos ellenőrzési és karbantartási folyamatot hagyott jóvá, amit maradéktalanul végre kell hajtani minden egyes, összesen 171-es földre kényszerített Boeing 737-9 MAX repülőgépen, mielőtt újra engedélyeznék a felszállásukat. Mike Whitaker, az FAA adminisztrátora kijelentette, az általuk tapasztalt minőségbiztosítási problémák elfogadhatatlanok, ezért szorosan ellenőrzik és figyelemmel kísérik a rentoni üzemben folyó termelési és gyártási tevékenységeket. Ennek keretében a következő intézkedéseket vezetik be:
- A Boeing 737 MAX repülőgépek gyártásbővítésének korlátozása mindaddig, amíg a rentoni üzem nem felel meg az elszámoltathatóság követelményeinek, illetve amig be nem tartják a szükséges minőség-ellenőrzési eljárásokat
- Vizsgálatot indítanak, hogy kiderítsék, a Boeing megfelel-e a vonatkozó fejlesztési és gyártási szabvány követelményeinek. Az FAA teljes körű végrehajtási jogkörét érvényesíti annak érdekében, hogy a vállalat felelősségre vonható legyen az előírások be nem tartása esetén.
- A Boeing összes létesítményében agresszíven bővül az új repülőgépek gyártásnak és minőségellenérzésének felügyelete.
- A kockázatok azonosítása érdekében a bejövő adatokat folyamatosan elemzik, figyelemmel kísérik.
Az amerikai nemzeti kincs Boeing presztízsének a helyreállítása hosszú folyamat lesz, és hogy sikerrel záruljon, az első gyakorlati lépéseket is megtették az illetékesek: az Egyesült Államok kormányának független közlekedésbiztonsági testülete, a National Transportation Safety Board vizsgálóbizottságot küldött Rentonba, a Boeing 737 MAX 9-es kabinpaneljének lerobbantásával kapcsolatos lehetséges emberi mulasztás részleteinek kiderítésére. Sőt: pénteken 24 órára teljesen leállítják a gyártási folyamatot a létesítményben, hogy az alkalmazottak, mérnökök, repülőgép szerelők részt vehessenek a minőségjavítás igényének szellemében megtartott tréningen. Az NTSB műszaki szakértőkből összeállított Go Team csapat tagjai mindeközben áttekintik a repülőgép összes, a tervekkel, gyártással és a karbantartással kapcsolatos dokumentációját.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!