Leállítaná az akkuszállítmányokat a Boeing

iho   ·   2015.07.22. 13:45
li_ion_dc8cim

A Boeing figyelmeztetést tett közzé a gépeit üzemeltető légitársaságoknak: az utasszállító gépek poggyászterében szállított lítiumionos akkumulátorok elfogadhatatlan tűzveszélyt jelentenek, az ilyen típusú áru szállításához sokkal keményebb nemzetközi árucsomagolási szabályok és szigorúbb előírások kellenek.

Többszáz kilónyi akku az utaskabin padlója alatt: a Boeing szerint vállalhatatlan kockázat

Ezeknek a telepeknek, mobilok, laptopok és egyéb eszközök rendkívül széles körben használt energiaforrásainak az öngyulladása már több katasztrófát okozott, és egyes feltételezések szerint nem lehetetlen, hogy a legutóbbi időszak legrejtélyesebb eltűnéséhez is közük lehetett az akkumulátoroknak, illetve annak az öngyulladásos jelenségnek, amit hőelfutás néven emlegetnek.

A légitársaságok közül jónéhány egyébként már megtette a szükséges lépést, sőt, tovább is ment, teljesen leállította az utasszállító gépek poggyászterében az ilyen áruk továbbítását, ilyen társaság például a Delta, a British, a Cathay Pacific, a Singapore Airlines és az Air France.

A másik nagy gyártó, az Airbus az ENSZ részvételével szervezett nemzetközi szakértői konferenciát az ügyben, a repülőszemélyzetek nagy érdekvédelmi szervezetei ugyancsak tiltakoznak a lítiumos akkumulátorok légi szállítása ellen, miközben az ezeket gyártó iparágnak a bevétele a lítiumos akkumulátorokból 12 milliárd dollárra becsült évente.

A Dubai közelében földnek csapódott 747-es roncsai

2006-ban a United Parcel Service DC-8-asa a philadelphiai leszállás után gyulladt ki, a személyzetnek sikerült elmenekülnie, de a gép elégett, a szállítmány egy része lítium-ionos akkumulátor volt. 2010 szeptemberében ugyancsak a UPS Kölnbe tartó Boeing 747-esének személyzete Dubaiból való felszállás után tűzjelzést kapott a fő raktérből, ahol Hong Kong óta szállított nagy mennyiségű lítiumionos akkumulátor-csomagokat. A személyzet megpróbált visszatérni Dubaiba, de a tűzjelzés után öt perccel a füst elöntötte a pilótafülkét, a pilóták a lehető legrosszabb körülmények között próbálkoztak a reptér megközelítésével, de kilenc mérfölddel előtte a gép a földbe csapódott, mindkét pilóta meghalt.

A baleset nyomán az FAA elrendelt bizonyos korlátozások a lítiumionos akkumulátorok szállításával kapcsolatban, de teljes tilalmat nem rendelt el. A szövetségi légügyi hivatal tavaly végzett kísérleteket a kockázatokkal kapcsolatban, és megállapította, hogy az ilyen akkucsomagok nemcsak hogy hajlamosak az öngyulladásra, de azután is égnek, miután a gépek saját szokásos rendszerei megpróbálják  elfojtani a tüzet a raktérben. Az ICAO, az ENSZ szakosított légügyi szervezete a hónap végére hívott össze konferenciát, ennek témája egyfelől a biztonságos csomagolás, másfelől a tűzoltó rendszerek javítása lesz, de nem az ilyen típusú szállítmányok letiltása.

A Philadelphiában kiégett DC-8-as az NTSB fotóján

2011 júliusában a koreai Asiana Airlines 747-ese Szöulból Sanghaj felé tartott, amikor a Kelet-Kínai-tenger felett vészjelzést adott, tüzet jelentett a fedélzeten, majd a gép a vízbe zuhant 130 kilométerrel a koreai partoktól, a két pilóta ez esetben is életét vesztette. A tűz forrását nem sikerült százszázalékos biztonsággal megállapítani, de a gép 400 kilónyi kockázatos anyagot szállított, jelentős részben akkumulátorokat.

Ugyancsak komoly mennyiségű, 200 kilónyi lítiumionos akkumulátort szállított a Malaysia Airlines tavaly eltűnt Boeing 777-ese. A gépet azóta sem találják, a rejtélyes eltűnéssel kapcsolatban a sajtóban feltűnt az a feltételezés, hogy az események láncolata a pilótafülke mögötti padló alatti tehertérben elhelyezett lítiumionos akkumulátoroktól indult, és a váratlan és heves tűz, amely az ilyen berendezésekben keletkezhet, megsemmisítette azokat a kábeleket, amelyek a kommunikációs rendszert működtették, a pilótafülkét pedig mérgező füsttel lepte el.

Az Asiana Jumbójának roncsai a tengeren

A szövetségi légügy hivatal adatbázisa szerint 1991 márciusa és a 370-es járat eltűnése közötti időben 140 repeseményt regisztráltak ilyen típusú rakománnyal kapcsolatban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek